öka CTR för din hemsida

6 sätt att öka CTR

In Alla inlägg, Hemsidor by Annika Vallgren

Vill du ha tips på hur du kan öka CTR (Click through rate)? CTR är en kvot som anger hur ofta personer som tittar på din annons också klickar på den. Målet är att öka ctr eftersom den är ett mått på hur bra dina sökord om metainformation fungerar. Målet är att just din hemsida ska verka så spännande i Googles träfflista att man hellre klickar på just den, än på någon av de andra träffarna. Så är gör du för att göra det mer intressant att klicka på länken till din hemsida. En hemsida till företag vill man ju ska locka till sig kunder och få dem att köpa dina tjänster och produkter.

Få fler att klicka in på din hemsida
Få fler att klicka in på din hemsida

Tips för att öka CTR

Öka CTR och få fler besökare på hemsidan

Öka CTR och få fler besökare på hemsidan

1. TITLARNA

Det första du behöver titta på för att öka CTR är titeln. Där kan det vara bra att använda sig av siffror. Jag har läst om studier som visar att träffar med siffror i får 36% mer klick. Att använda siffror gör dessutom texten mer kompakt, så du kan få rum med mer information där. Det kan också vara bra att separera texten med bindestreck för att det ska bli tydligare. Lägg inte in ditt företagsnamn här, utan skriv något unikt just för sidan. Lägg in ditt sökord i titeln. Viktigt är också att se till att både titel och metabeskrivning är rättvisande, annars resulterar det bara i att besökaren hoppar snabbt tillbaka till google igen, vilket du vill undvika. Skriv en inbjudande titel. Kanske berätta vad som gör din tjänst unik.Förbättra hemsidans CTR

2. METABESKRIVNINGEN

Innehållet i din metabeskrivning. Här är det viktigt att veta hur du ska skriva för att påverka dina presumtiva kunder. Lägg in dina sökord i metabeskrivningen, så tidigt som möjligt. Det är viktigt att du gör en metabeskrivning, i annat fall kommer Google ta något från sidan. Det är då inte säkert att det vare sig lockar till klick eller blir helt rättvisande för innehållet.Berätta om vilken stad du arbetar i

3. ANGE VILKEN STAD DU ARBETAR I

Inkludera stadens namn för att locka fler lokala besökare och öka ctr

Vill du locka fler besökare i din stad, se då till att inkludera även staden bland dina sökord.

Inkludera stadens namn för att locka fler lokala besökareAnvänd dig av snygga sökvägar

4. ANVÄND SNYGGA SÖKVÄGAR

Använd tilltalande URL:er för att öka CTR. En snygg URL ger den som söker på Google en enklare överblick över vart de kommer hamna när de klickar på länken. Det ger även Google en anvisning om vad sidan handlar om.Ge läsaren tydliga uppmaningar!

5. ANVÄND TYDLIGA UPPMANINGAR, BERÄTTA VAD DU VILL ATT LÄSAREN SKA GÖRA

Tydliga CTA (call to action) – uppmana besökaren att göra något. Ett tydligt CTA kan vara: Ring oss, Prova gratis, Ladda ner nu, Handla här, Kontakta oss osv.Variera dina erbjudanden

Säsongsanpassa erbjudanden för att förbättra CTR

6. SÄSONGSANPASSA ERBJUDANDEN

Säsongsanpassa erbjudanden för att förbättra CTR

Det går även göra titlarna mer säsongsanpassade. Du kan t.ex. lägga ut speciella julerbjudanden, byt sedan ut detta mot ett nyårserbjudande osv. Då upplevs träffen som bättre och mer aktuell.

Hur CTR ser ut för din hemsida kan du hitta i Google webmasters tool. Titta också på de sidor med hög CTR – vad är det du gjort extra bra på de sidorna? Vilka delar av hemsidan behöver du förbättra?