View Post

Länkar till hemsidan

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

Hur skaffar man egentligen länkar till sin hemsida? Av alla tips du får av mig så är detta det allra svåraste. Hur får du många som länkar till din sida! Det åstadkommer du genom att ha ett bra innehåll. Säg att jag vill ha fler besökare till sidan brapresenter.nu Då kanske jag kan få mina kunder och vänner att länka dit. Men det allra viktigaste är kanske att fundera över varför någon skulle vilja länka till min sida. Har den tillräckligt bra innehåll för att någon skulle vilja dela länken? Sökmotoroptimering av länkar består av många bitar. Det är både att …

View Post

Social bookmarking

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

Vad är social bookmarking egentligen? Du kan promota ditt innehåll på sajter som Reddit, Stumbleupon och Scoop. Det är inte så populärt att jobba med, men det är ytterligare ett sätt att öka på trafiken. På dessa sajter kan du dela ditt innehåll, artiklar, bilder och videos. Människor på sajten kan lätt se och söka efter det du har att erbjuda. Så när du delar eller listar din webbsida på en social nätverkssajt kallas det social bookmarking. Det finns många sajter förutom Facebook, Twitter och Pinterest som har många läsare. Fördelar med social bookmarking Genom att lista dig på en …

View Post

Gratis sökmotoroptimering

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

Vill du ha fler besökare på din hemsida? Här hittar du gratis sökmotoroptimeringtips Vad är sökmotoroptimering? Sökmotoroptimering (SEO) går ut på att du ska förbättra din hemsida, så att den listas högre upp hos Google. SEO är en akronym som står för Search Engine Optimization. Genom att sökmotoroptimera hemsidan så kommer den högre upp i Googles träfflista. Där är det fler som ser den och klickar på den. Då får du fler kunder. Idag fokuserar man nästan bara på sökmotorn Google. Detta på grund av att Google är så pass stor i Sverige. Den här sidan är inte på långa …

View Post

SEO-verktyg

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

SEO, sökmotoroptimering, är ju ett ständigt pågående arbete. Det finns en mängd verktyg du kan använda dig av i ditt arbete med att sökmotoroptimera din hemsida. Några av dessa finns listade här: GOOGLE ANALYTICS Mät antalet besökare på din hemsida och ta reda på vilka sidor de besöker. Hur länge de stannar på varje sida. Hur hittar de till din hemsida och mycket mer. YOAST Yoast kan hjälpa dig att utforma text och metatext så att hemsidan blir sökmotoroptimerad. SE TILL ATT DIN HEMSIDA LADDAR SNABBT Det finns flera verktyg man kan använda för att mäta hastigheten på hemsidan. T.ex. pingdom tools och …

View Post

Sociala media

In Alla inlägg, Sociala media, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

Att skaffa konton på sociala media så som Facebook, LinkedIn, Pinterest, Instagram och Twitter är enkelt! Sedan gäller det bara att få användarna att engagera sig i ditt varumärke och ge företaget en personlighet. Hur mycket det betyder för Googles ranking av din sida finns det olika åsikter om. Se till att du ställer in varje profil rätt. På de tre stora sociala medierna bör du ha en profil för ökad synlighet. Det är många saker du behöver fundera över: På vilken kanal ska du publicera vad Lämpar sig alla budskap för alla dina kanaler? Vart har du din målgrupp …

View Post

Off-page SEO

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

VAD ÄR DET? Den andra delen av sökmotoroptimeringen kallas för Off-page och handlar om t.ex. länkar till din hemsida. Google har valt att sätta ett högt värde på sajter som har många länkar till sig. Men det handlar inte bara om länkar, utan alla aktiviteter du gör utanför din sajt. De viktigaste är Länkar Sociala medier Social bookmarking SÖKMOTOROPTIMERING OFF-PAGE VARFÖR ÄR DET VIKTIGT? Google försöker returnera den bästa sökträffen till besökaren. För att åstadkomma tittar de inte bara på On-page faktorer utan även andra kvalitésindikationer så som Off-page. Off-page Ger Google en väldigt bra indikation på hur användare uppfattar …

View Post

Undvik 301:or

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

301:or är Omdirigeringar eller ompekningar som man gjort när man ersatt en gammal sida med en ny. Se till att interna länkar pekar direkt på sidan och undvik 301 vidarebefordringar. De används när gamla sidor ersätts. Men du bör istället gå igenom dina länkar och uppdatera dem. Om en sida omdirigeras så går laddningen aningen långsammare. Både Google och verkliga besökare fördrar att länkarna uppdateras istället för att omdirigeras med 301or. Yoast premium kan hjälpa till med detta. WP Broken Link Status Checker kan hjälpa dig att hitta länkar som inte fungerar längre.

View Post

Länkar ut från din sida

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

LÄNKENS UTFORMNING Ska du välja Follow eller nowfollow på dina länkar? Många länkar som skapas av användare har ofta nofollow-attributet. Det kan t.ex. vara i kommentarer från läsare. Det sägs kunna skada förtroendet för din webbplats om du länkar till massa dåliga webbsidor. Dessa nofollow-länkar överför inte någon länkkraft (ger ingen röst till målsidan). Nofollow använder man för att inte läcka ”link juice” alltså för att inte ge någon röst till den sidan man länkar till. Det kan vara bra om du t.ex. har reklambanners. En tumregel är att du ska använda dig av nofollow när du länkar till en sida …

View Post

Sitemap

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

SAJTKARTA ELLER SITEMAP Du kan ha en sajtkarta både för dina besökare och för sökmotorer. Nu för tiden görs sajtkartan i XML. Du gör en sajtkarta för att se till att alla sidor du har kan hittas och indexeras av Google. Du gör din sajtkarta och laddar upp den till Google Seach Console. Sajtkartan berättar för Google vilka sidor du har och hur de nås. Att ladda upp en sajtkarta är extra viktigt om du publicerar mycket nytt innehåll eller om du har en väldigt stor sajt med djupa hierarkier. Du kan skapa din egen sajtkarta här, helt gratis!

View Post

Metadescription

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

Meta description eller metabeskrivning, är en sorts sammanfattning eller ett utdrag av varje sida som visas under sidans titel när du gör en Google sökning. Det är det rosamarkerade på bilden här som är metabeskrivningen.  I Metabeskrivningen kan du skriva lite längre text än i rubriken. Gör du inget så Google väljer själv ut en del av texten på din sida och använder som metabeskrivning. Det är tyvärr inte alltid det blir helt lyckat. Det är bättre om du själv kan ange en metabeskrivning på varje sida. I verktyg som Yoast har du möjlighet att skriva din meta beskrivning själv. Din …