View Post

Mycket spam?

In Alla inlägg, Hemsidor, WordPress-tips by Annika Vallgren

Kan man stoppa spam i WordPress? Ja, det kan man. Hur stoppar man spam i WordPress? Är du också en av dem som irriterar dig på alla de kommentarer du får på din hemsida som är spam eller helt enkelt inte relevanta? Jag tycker inte heller om att ha länkar till handväskor eller sexsidor från min hemsida. Vill du stoppa spam i WordPress så hittar du en guide på den här sidan. Ibland är det bråttom att stoppa spam på hemsidan Det är inte ovanligt att vissa webbplatser får ta emot hundratals spamkommentarer varje vecka. Den här nivån av spam …

View Post

Vill du ha en webbshop?

In Alla inlägg, Hemsidor, Tips & trix by Annika Vallgren

Hur gör man en webbshop och vad ska man tänka på? Vill du sälja dina produkter i en webbshop, men vet inte riktigt hur man startar webbshoppen? Om du väljer en WordPresslösning så är det billigt och enkelt att driva webbshoppen. Det finns stöd för olika betallösningar, olika produktkategorier och fraktalternativ. Jag hjälper dig gärna igång med webbshoppen och lägger in dina olika produkter. WordPress och moduler för webbshoppen är gratis, du betalar bara för mitt arbete. Dock är inte alla betalningsalternativ gratis, det kan tillkomma avgifter om du t.ex. väljer en betallösning med bankkort eller Paypal. Att marknadsföra din …

View Post

Hur gör man en blogg?

In Alla inlägg, Hemsidor by Annika Vallgren

Hur gör man en blogg? Det är det många som undrar över. Hos mig kan du få hjälp att starta och utforma din blogg. Jag sätter snabbt upp den och det är bara för dig att börja skriva. Många hör av sig till mig och har frågor om hur de ska göra en blogg och hur de lättast ska bära sig åt för att börja blogga. De vill gärna börja blogga redan idag. Hur gör man en blogg? Det är inte alls så svårt att blogga, som man först kan tro! Hur gör man en blogg då? Det finns många sätt att göra …

View Post

Skriva text till hemsidan

In Alla inlägg, Hemsidor, Texter by Annika Vallgren

Att skriva text till hemsidan kan vara svårt, speciellt när man skriver text till sin egen hemsida. Det kan vara jättesvårt att skriva text till hemsidan. Sidan är företagets skyltfönster. Läsaren bildar sig snabbt en uppfattning om dig och ditt företag.  Tänk på att skriva lättförståeligt och tydligt. Något som är lättare sagt än gjort, jag vet! Men här kommer du i alla fall få några tips om vad du ska tänka på när du ska skriva text till hemsidan.  Behöver du ha hjälp att skriva texter på engelska? Själv har jag ibland anlitat The text paradise för att skriva en …

View Post

Inlänkar

In Alla inlägg, Hemsidor, Texter by Annika Vallgren

Jag pratar ofta om att man ska ha mycket inlänkar till sin hemsida. Inlänkar handlar om att du vill att så många andra som möjligt ska länka till din hemsida. Om det är många som länkar till dig ser Google sidan som väldigt viktig och kommer därför att ranka din sida mycket högre. Vilka inlänkar har du idag? För att ta reda på hur många länkar till din sida som du redan har kan du googla “hjalpmedhemsidan.se” -inurl:hjalpmedhemsidan.se …ja fast med din webbadress då. Hur får man många länkar? Enklaste sättet att få många inlänkar är att ha ett riktigt …

View Post

Brutna länkar

In Alla inlägg, Hemsidor, WordPress-tips by Annika Vallgren

Vet du vad brutna länkar är? Du har säkert klickat på en länk någon gång och hamnat på en 404 sida. Det är en sida där det står att det du sökt inte går att hitta. Det är en bruten länk. Det här felet beror vanligtvis på att den som har hemsidan har flyttat sidan eller bytt namn på den. Men Google minns fortfarande den gamla sidan, eller så finns länken kvar på den egna hemsidan. Det är lätt att man som besökare på hemsidan hoppar tillbaka till Google och klickar på en konkurrent i stället. Brutna länkar ger helt …

View Post

GDPR

In Alla inlägg, Hemsidor, Texter by Annika Vallgren

GDPR vad innebär den? GDPR är en akronym för ”General Data Protection Regulation” och är den nya lagen om datalagring som trädde ikraft 25:e maj 2018. Syftet är att få bättre koll på hur företag hanterar och behandlar personuppgifter. Den ersätter den tidigare lagen PUL. GDPR handlar om att stärka individers rättigheter och personliga säkerhet. Den reglerar personuppgifter (d.v.s. information som kan identifiera en fysisk person så som t.ex. namn, personnummer, kontaktuppgifter, video, bild mm) Vad ska företag tänka på med GDPR? Man måste ha koll på vilka uppgifter man sparar, och man måste veta vart man sparar dem. Finns …

View Post

Yoast har kommit med en ny uppdatering

In Alla inlägg, Hemsidor, Texter, WordPress-tips by Annika Vallgren

Yoast uppdatering gör det möjligt att använda synonymer Det blir nu ännu lättare att sökmotoroptimera hemsidan eftersom Yoast kommit med en ny uppdatering. Den här uppdateringen tillåter dig att sökmotoroptimera för synonymer. Genom att du använder synonymer när du skriver blir texterna mycket mer lättlästa och trevligare för läsaren. Det är viktigt att välja synonymerna noga. Gör en ordentlig förundersökning hos Google innan du drar igång. Fortsatt läsning Google ändrar längden på metadescription igen Sökmotoroptimera hemsidan Sökmotoroptimera bilderna

View Post

Google ändrar längden på meta descriptions IGEN

In Alla inlägg, Hemsidor by Annika Vallgren

Googles meta descriptions har blivit kortare Nu har meta descriptions blivit kortare igen. I december förra året lanserade Google en nyhet: Meta descriptions skulle bli nästan dubbelt så långa. Men helt nyligen ändrade de detta igen och återgick till den kortare varianten. Så nu ska beskrivningen åter igen vara 130-156 tecken långa. Hur gör man då med de långa meta descriptions som man redan har? Enligt Google så är det inte nödvändigt att korta ner sina beskrivningar. Själv skulle jag säga att det beror på… visst är det snyggt om du får en lagom lång metabeskrivning för dina sidor. Men …

View Post

6 sätt att öka CTR

In Alla inlägg, Hemsidor by Annika Vallgren

Vill du ha tips på hur du kan öka CTR (Click through rate)? CTR är en kvot som anger hur ofta personer som tittar på din annons också klickar på den. Målet är att öka ctr eftersom den är ett mått på hur bra dina sökord om metainformation fungerar. Målet är att just din hemsida ska verka så spännande i Googles träfflista att man hellre klickar på just den, än på någon av de andra träffarna. Så är gör du för att göra det mer intressant att klicka på länken till din hemsida. En hemsida till företag vill man ju ska locka …