GOOGLE ANALYTICS GER DIG MYCKET INFORMATION OM BESÖKARNA PÅ DIN HEMSIDA

Hur många besökare har jag på hemsidan? Hur länge besökarna kvar på hemsidan? Vilka sidor tittar de mest på?

Google Analytics en av Hjälp med hemsidans tjänster för att förbättra din hemsida

Med Google analytics kan du mäta antalet besökare på hemsidan, hur länge besökarna stannar kvar på din hemsida, vilka sidor de oftast besöker och mycket mycket mer information. Låt mig berätta mer! 

Google analytics ger dig information om besökarna på hemsidan

SJÄLVKLART VILL DU MÄTA BESÖKARE PÅ HEMSIDAN

För att hålla koll på hur bra det går med din hemsida ska du mäta besökare på hemsidan. Du kan lätt upptäcka sidor som inte är så välbesökta eller sidor som fungerar dåligt på något sätt. Google Analytics gör dig också möjlighet att se varifrån dina besökare kommer. Informationen du får ut från Google Analytics kan du använda för att förbättra din hemsida och utvärdera dina marknadsföringskampanjer.

FÖRDELAR MED ATT ANVÄNDA GOOGLE ANALYTICS OCH ATT MÄTA ANTALET BESÖKARE

Genom att mäta besökare på din hemsida kan du t.ex. se:

  • Hur många besökare är det på hemsidan?
  • Om besökarna kommer direkt från Google
  • Hur fördelningen är mellan mobil-, läsplatte- och datortrafik
  • Hur många som studsar direkt tillbaka till Google (och alltså inte hittade det de letade efter på din hemsida)

På vänster sida har du menyn i Google Analytics. Det som är mest intressant att titta på är rapporterna.

  • Realtid – det som händer på din hemsida just nu
  • Målgrupp – det handlar om besökarna hur många de är osv.
  • Förvärv handlar om hur du har fått besökarna – kom de via Google, Sociala nätverk, kom de direkt till din hemsida osv.
  • Beteende handlar om hur besökarna klickar på, hur de använder hemsidan osv.
  • Konvertering är hur många mål som uppnås med din hemsida.

GOOGLE ANALYTICS WEBBPLATSINNEHÅLL

Den sida jag ofta tittar på själv i Google Analytics är Webbplatsinnehåll. Här får du en övergripande rapport över din hemsida. Där kan du få svar på frågor som:

  • Vilka sidor som är de mest välbesökta på hemsidan?
  • Hur många besökare är det på hemsidan?
  • Hur länge stannar besökarna på min hemsida?
  • Hur många sidor besöker varje person?

För att komma till webbplatsinnehåll går du in på Rapporter – Beteende – Webbplatsinnehåll – Alla sidor

HUR SKAFFAR MAN ETT GOOGLE ANALYTICS?

För att mäta hur många besökare du har får du först skaffa ett Google-konto. Det har du förmodligen redan om du har g-mail eller Youtube. Annars behöver du skaffa ett.

Sedan är det bara att gå in på analytics.google.com och logga in där med ditt Google-konto.

När du loggar in första gången är kontot på engelska. Men det går att ställa om till svenska. (Admin – User – Language). Är språket fortfarande på engelska så kan du behöva logga ut och in igen. Då brukar språket bytas.

I nästa steg behöver du ange vilken hemsida du vill analysera och se statistik för.

LÄGGA TILL EN HEMSIDA I GOOGLE ANALYTICS

Gå in i adminsitratör och skapa ett konto för den hemsida du ska analysera. Det kommer behövas ett kotno för vare hemsida du vill analysera.

  • Konto – skapa konto.
  • Fyll i kontonamn t.ex. Grafisk design
  • Webbplatsens adress http://grafiskdesign.eu
  • Välj ett lämpligt alternativ för branschkategori
  • Välj rätt tidszon genom att skriva in Sverige.
  • Sedan är det bara att trycka på knappen Hämta spårningsID. Överst på sidan nu hittar du ett unikt nummer som börjar med UA- och massa siffror.

LÄGGA TILL GOOGLE ANALYTICS I WORDPRESS

Google Analytics för att se hur många besökare du har på hemsidan

Logga in på din hemsida och sök efter pluginet Google Analytics for WordPress by MonsterInsights. Installera och aktivera pluginet. Nästa steg är att autentisera med ditt Google konto. Du får logga in på ditt Google-konto och godkänna att det spåras. I nästa steg får du välja vilken webbsida du vill koppla ihop pluginet med. Nu är ihopkopplingen med WordPress klar. Ser du inga siffror direkt är det inte något problem. Det kan ta någon dag innan man börjar kunna mäta besökarna i Google Analytics

Använd Google Analytics för att få mer information om besökarna som kommer till din hemsida

ANVÄND GOOGLE ANALYTICS OCH HITTA HEMSIDANS SVAGHETER

Genom att mäta besökare på hemsidan kan du hitta och förbättra sidor som är dåliga. Du kan även förbättra strukturen för att synliggöra sidor som annars inte visas så ofta. Nu när du kan avläsa antalet besökare på din hemsida kanske det också är intressant att börja arbeta med din sökmotoroptimering.

Vill du ha hjälp att skaffa ett Google-analytics konto för att mäta besökare på hemsidan, så hjälper jag dig gärna. Kontakta mig för mer information! Läs mer om vilka andra tjänster jag erbjuder för hemsidor.

Om du har en väldigt ny hemsida kan det vara bra att registrera den hos olika sökmotorer för att få trafik till hemsidan.

REGISTRERA DIN SIDA HOS OLIKA SÖKMOTORER

För att få fler besökare bör du anmäla din hemsida till sökmotorer. Google är den viktigaste sökmotorn att finnas med i, så det kan vara bra att anmäla din hemsida eller blogg där. Bing är bara en bråkdel så populär som Google, men kan ändå vara bra att finnas med i. Efter att du har anmält din sida kan det ta några dagar eller veckor för sidan att indexeras och besökarna att komma. Ett annat sätt att bli hittad av sökmotorerna och att listas vid sökningar är om du kan få en annan webbsida att länka till din. Då kommer din så så småningom också att listas. Här gäller det att ha tålamod. Det brukar alltid ta ett tag innan en ny hemsida listas.