vad ska man skriva om på hemsidan

Tips om vad du kan skriva om på hemsidan

In Alla inlägg, Texter by Annika Vallgren

6 bra tips på vad du kan skriva om på hemsidan

Vad ska man skriva om på hemsidan - här får du några bra tips

Ibland funderar jag över vad jag ska skriva om på hemsidan. Det är ju bra om det alltid finns något nytt att läsa för besökaren. Men vad ska man skriva om egentligen? Ofta saknar jag inspiration för att skriva. Men då har jag några enkla knep att ta till för att få uppslag. De sätten tänkte jag dela med mig av här.

Här ska du få några handfasta tips för vad du kan skriva om på hemsidan:

Vad har besökarna googlat för att komma till din sida?

Kolla Google Search Console vad besökarna har googlat på för att komma till din hemsida. Det hittar du under resultat -> frågor. Vilka ord ligger ord ligger högst? Det kan du skriva om på hemsidan och stärka dessa ord ytterligare, med mer text och inlänkar? Vilka ord ligger i botten? Kanske du kan skriva fler bra texter där du använder de orden eller meningarna? Försök också få en helhetsbild. Saknas några viktiga ord som borde finnas där? Använder du dessa ord eller meningar på din hemsida idag? Då kanske konkurrensen är väldigt hög och det är därför som du inte får någon trafik. Då bör du överväga att skriva om på hemsidan. Saknar du konto på Google Search Console, läs om hur du ansluter dig här! (Google Search Console är gratis)

Titta även på den text du har på hemsidan redan idag. Kanske kan du beskriva dina tjänster bättre? Du ska inte skriva för andra i samma bransch, utan för mig eller någon annan som inte alls är så insatt. Beskriv dina tjänster utförligt och pedagogiskt för någon som inte är insatt!

VAD HAR DE GJORT FÖR SÖKNINGAR PÅ DIN HEMSIDA?

Har du en sökfunktion på din hemsida? Då kan du ta reda på vad besökarna söker efter på din hemsida. Det gör du i Google Analytics webbplatssökning. Finns det något speciellt som många besökare letar efter? Det kan vara värt att skriva mer om! Eller kanske lägga till det tydligare i menyn, länka till det från fler ställen på sajten osv. För att få webbplatssökning att fungera måste du ställa in det i Google Analytics. I Google Analytics hittar du informationen under Beteende -> Webbplatssökning -> Söktermer

FINNS DET NÅGRA FRÅGOR SOM KUNDER OFTA STÄLLER?

Vad får du ofta frågor om? Får du ofta frågor om en viss sak, då kan det vara värt att skriva om på hemsidan. Det kan både vara textinlägg eller kanske en FAQ-sida beroende på hur stort ämne det är att skriva om. Du kan också göra en undersökning bland dina kunder eller läsare. Vad vill de läsa mer om på din hemsida? Detta kan göra seriösare med en enkätundersökning online eller en enkel fråga via mail.

OLIKA FORUM

Är du aktiv i forum inom ditt område? Där kan det dyka upp intressanta uppslag. Vad diskuteras just nu? Kanske är det relevant för dina läsare också? Finns det kanske youtubers i din bransch? Vad väljer de att prata om? Tänk på att det kan vinnas bra videos på engelska och om du kan något mer språk också.

TITTA PÅ DINA KONKURRENTER

Läs dina konkurrenters hemsidor eller bloggar. Skriver de om något viktigt som du också borde skriva om på din hemsida?

FLER FÖRSLAG PÅ SAKER ATT SKRIVA OM

Du kan även få tips på fler nyckelord att skriva om på Ubersuggest. Du kan sedan ta med dig dessa ord till Google Adwords för att kolla hur många som söker efter orden. Du måste inte välja det ordet med flest exponeringar. Här får man kanske göra en avvägning mellan exponeringar, mest relevans för dina tjänster och konkurrens för sökordet.

Genom att ständigt fylla på min hemsida med mer relevant innehåll, så blir hemsidan bättre för mina läsare. Men det gynnar faktiskt inte bara mina läsare, utan även mina affärer. Om jag jobbar med mina texter och försöker optimera dem kommer jag att rankas högre på Google. Om jag listas högt på Google kommer det leda till fler besökare på hemsidan och därigenom också till fler affärer.

Fortsatt läsning

  • Idag är det också väldigt viktigt att känna till GDPR som sajtägare.