View Post

Metadescription

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

Meta description eller metabeskrivning, är en sorts sammanfattning eller ett utdrag av varje sida som visas under sidans titel när du gör en Google sökning. Det är det rosamarkerade på bilden här som är metabeskrivningen.  I Metabeskrivningen kan du skriva lite längre text än i rubriken. Gör du inget så Google väljer själv ut en del av texten på din sida och använder som metabeskrivning. Det är tyvärr inte alltid det blir helt lyckat. Det är bättre om du själv kan ange en metabeskrivning på varje sida. I verktyg som Yoast har du möjlighet att skriva din meta beskrivning själv. Din …

View Post

Page rank

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

PageRank är en värdering av webbsidor, baserat på hur bra Google tror att sidan är. VAD ÄR PAGE RANK? Page rank är ett av de system som Google använder för att värdera i vilken ordning webbsidor ska listas. Systemet går ut på att en länk till en hemsida är en ”röst”. Hur högt en länk värderas beror på hur högt värderad sidan där länken ligger är värderad. T.ex. om du lyckas få Wikipedia att länka till din sida så är den länken värd mer än om Lisas Hundklippning länkar till dig. Hur mycket en länk är värd beror alltså på …

View Post

Sökordsanalys

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

Tanken bakom en sökordsanalys, eller nyckelordsanalys som det också kallas är att hitta de nyckelord som mina potentiella kunder söker efter. Här vill jag hitta bra sökord, sökort som är många som letar efter. Men det ska heller inte vara så stor konkurrens om orden. Jag vill ju att just min sida ska ranka högst, så att jag får massa kunder. Grundtanken med nyckelord eller sökord är att de bör vara relevanta för webbsidans innehåll. Nyckelorden måste vävas in i rubriker, titeltaggar, och i alt-taggar för att beskriva bildfilers innehåll. Dessutom måste nyckelord förekomma i löpande text. Detta är dock något som måste …

View Post

Lura Google

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

LURA GOOGLE – BLACK HAT TECHNIQUE Går det att lura Google så man hamnar överst i träfflistan? Tänk om man kunde hitta på ett sätt att lura Google, så att din hemsida hamnar högst! Några idéer för att lura Google Skriva bakgrunden full av osynlig text. Text som innehåller ordet man vill ranka på. Proppa texten full av sökordet Kopiera och klistra in samma text flera gånger Stjäla texten från konkurrenterna och lägga på min hemsida Lägga upp länkar till mina hemsidor på alla möjliga hemsidor Det finns en mängd såna här “knep” för att lura Google. Även om idéerna …

View Post

Hur fungerar en sökmotor?

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

EN VANLIG SÖKMOTOR SÅ SOM GOOGLE HAR TVÅ FUNKTIONER Att samla in information om olika hemsidor (spindla) och klassificera dem Att presentera den insamlade informationen Spindeln letar sig runt på nätet och följer länkar den hittar. Den samlar information från de sidor den besöker. Den här informationen lägger sökmotorn till i sitt index. I fallet med Google är det mycket stora mängder information som samlas in. När du gör en sökning försöker Google presentera det bästa resultatet för dig utifrån det du sökte på och vad Google tror du vill ha. Söker du t.ex. på bageri så kommer Google presentera ett …