Meta description på hemsidan

Metadescription

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

Meta description eller metabeskrivning, är en sorts sammanfattning eller ett utdrag av varje sida som visas under sidans titel när du gör en Google sökning. Det är det rosamarkerade på bilden här som är metabeskrivningen. 

I Metabeskrivningen kan du skriva lite längre text än i rubriken. Gör du inget så Google väljer själv ut en del av texten på din sida och använder som metabeskrivning. Det är tyvärr inte alltid det blir helt lyckat. Det är bättre om du själv kan ange en metabeskrivning på varje sida.

I verktyg som Yoast har du möjlighet att skriva din meta beskrivning själv. Din metabeskrivning ger även Google bra information om vad din sida handlar om. Nämn ditt nyckelord på ett naturligt sätt även i metabeskrivningen. Känner du dig osäker på hur man gör detta så hittar du mer information i avsnittet om Yoast.

Där har du verkligen chansen att locka till klick genom en välformulerad och bra text. Undvik att skriva en metabeskrivning om något annat än det sidan handlar om. Hittar inte besökaren det hon eller han förväntar sig på din hemsida kommer hon eller han snabbt att hoppa tillbaka till Google och bli en sk. bounce.

Meta description på hemsidan
Meta description på hemsidan

Hur lång kan en meta beskrivning vara?

En meta description kan inte var hur lång som helst. En bra meta description tillåts idag vara 130-156 tecken. Google bryter texten om den blir för lång. Det är inte så snyggt, så se till att skriva lagom långa texter själv.

Hur skriver man en bra metadescription?

  • Den bör sammanfatta vad sidan handlar om.
  • Metadescription måste vara unik för varje sida.
  • Du bör ha med det nyckelordet som du valde på just den sidan i din meta deskription.
  • Se till att den är relevant för just den sidan. Undvik att t.ex. skriva sådant som inte har med sidans innehåll att göra, allt för ointressant, proppa fältet fullt av sökord osv.
  • Den ska också vara skriven på ett naturligt sätt och vara intressant att läsa.
  • Den ska locka till klick. Svårt att säga innan vad som lockar till klick. Men när du själv Googlar, försök att tänka efter vad som får dig att välja en viss länk framför en annan! Kanske har du gratis frakt eller störst sortiment. Det är sådant som kan stå med här.

En metabeskrivning ska inte:

  • Innehålla text som inte beskriver innehållet på sidan.
  • Undvik fraser som ”Det här är en hemsida som handlar om…”
  • Beskrivningen ska inte proppas full av sökord.
  • Undvik att återanvända metabeskrivningen från andra sidor.

Meta beskrivningen är en innehållsdeklaration som ska underlätta för dina användare. Se till att den gör det!