View Post

Att skriva för webben

In Alla inlägg, Blogg, Hemsida, Texter, Webshop by Annika Vallgren

En bra text gör också en bra hemsida Lika viktigt som det är att ha en snygg design på din hemsida, lika viktig är innehållet du presenterar där. Jag heter Anna Hellqvist och är skribent, webbredaktör och social media marketer. Man ska göra det man är bra på Det säger jag ofta och det är också en av anledningarna till att jag startade mitt företag Midéan för snart två år sedan. Jag ville helt enkelt hjälpa andra företag med det som jag är allra bäst på, och brinner för – skrivande och marknadsföring i sociala medier. Är du egen företagare och inte …

View Post

Gott intryck?

In Alla inlägg, Hemsida, Texter by Annika Vallgren

VILKET INTRYCK GER DIN HEMSIDA BESÖKAREN? Är du trovärdig och pålitlig? Ibland när jag kommer in på en hemsida för ett företag jag inte känner till något om så funderar jag över om jag vill göra affärer med dem och om de känns trovärdiga. Vilket intryck ger din hemsida när man kommer in på den? Oavsett om du redan har en hemsida eller om du beställer en ny är det viktigt att fundera över hur du och ditt företag uppfattas av besökarna. Om ett företag inte känns trovärdigt har i alla fall inte jag lust att handla något av dem. Vad är det …

View Post

12 tips för hemsidan

In Alla inlägg, Hemsida, Texter by Annika Vallgren

Mitt första tips för hemsidan är att du ska skriva en bra titel. Titeln ska berätta vad sidan handlar om och vara det ord som du tror att dina presumtiva kunder söker efter. Nästa tips för hemsidan är att skriva en metabeskrivning. Metabeskrivningen är det finstilta som du får upp under rubriken i Googles träfflista. En bra metabeskrivning speglar sidans innehåll och lockar till klick. Använd nyckelord i dina texter. Väv in ordet i rubriker och den löpande texten. Språket ska vara naturligt och du kan använda olika böjningar av ordet. Fler tips om vad du ska skriva om på hemsidan. Se …

View Post

Texter på hemsidan – Så jobbar du för synligheten

In Alla inlägg, Texter by Annika Vallgren

Idag gästbloggar Skribentus (Johan Hummelgård) kring hur företagare kan arbeta med text på sin webbplats för att göra sig mer synlig hos Google. Bygg dina texter från stammen och utåt Det är förhållandevis många E-butiker (och andra företag) som främst lägger fokus på sina produktbeskrivningar. Det ska vara ”säljande och informerande text” som ska locka besökarna till att köpa produkten. Ur ett konverteringsperspektiv kan det vara bra att jobba med dessa texter. Men samtidigt säljs inte en enda vara så länge som E-butiken inte har besökare. Att tänka på sin synlighet på Google är därmed något som alla företag bör …