View Post

Effektiva Tips för Engagerande Text till Hemsida – Öka Din Trafik Nu!

In Alla inlägg, Hemsidor, Texter by Annika Vallgren

Vill skriva effektiv text till hemsida som fångar din publik och boostar din SEO-ranking? Denna guide ger dig praktiska tips för att skapa innehåll som inte bara är engagerande utan också optimerat för sökmotorer. Steg för steg, lär dig att skräddarsy dina ord för maximal effekt och se trafiken till din webbsida växa med hjälp av text till hemsida. Viktiga slutsatser Grunden för en lockande hemsidetext Att skapa en lockande hemsidetext handlar om mycket mer än bara att fylla en sida med ord. Det är en konstform som kräver noggrann övervägning och planering. Ett av de första stegen i denna …

View Post

Vill du expandera din verksamhet och få fler betalande kunder?

In Alla inlägg, Texter by Annika Vallgren

Hamnar du högre upp i Googles sökresultat får du fler besökare på din hemsida och därigenom fler betalande kunder. Nu ställer du dig kanske frågan hur du ska åstadkomma det? Det tänkte jag hjälpa dig med i den här artikeln. Att försöka ranka högre i sökmotorernas träfflista kallas sökmotoroptimering, även förkortat SEO. Sökmotoroptimering är inte ett helt enkelt område eftersom Google hemlighåller hur rankingen görs. Men det finns många som experimenterar och gör mätningar på sin hemsida och som delar med sig av kunskapen. Det finns också verktyg du kan installera på din webbplats för att få hjälp med sökmotoroptimeringen. …

View Post

Lång text på hemsidan

In Alla inlägg, Texter by Annika Vallgren

Varför bör du skriva lång text på hemsidan Det behöver vara långa texter på hemsidan. När jag ska hjälpa en kund att göra en hemsida så händer det ibland att jag får väldigt korta texter på ca 50 ord som de önskar att jag ska göra en hemsida av. Men det räcker inte om man vill hamna högt hos Google. Vad är det då som gör att man ska ha en lång text på hemsidan? En lång text är ofta mycket bättre än en kort text. Du kan säga mycket mer på 1500 ord än med 50. I en lång …

View Post

Hamna högt på Google

In Alla inlägg, Texter, Tips & trix by Annika Vallgren

Vill du att din hemsida ska hamna högt hos Google finns det några saker du kan göra själv. Backlinko har analyserat över en miljon Googelsökningar och kommit fram till mycket intressanta resultat. Idag har jag jobbat med min hemsida brapresenter.nu och skrivit på inläggen Present till pappa och Present till mamma. Det bra sökord med ett stort antal som letar efter varje månad. Därför skulle jag vilja hamna högt upp på Google för just de sökorden. Men det gjorde jag ju inte. Så när jag tittade i Semscoop så ser man de tio högst rankade sidorna för de sökorden. Det …

View Post

Hur skriver man en bra produkttext?

In Alla inlägg, Texter by Annika Vallgren

Driver du en webbshop? Då vet du hur svårt det kan vara att producera riktigt bra och säljande texter. En som är proffs på det är Rebecca Maor på Loyalwriter.se. Jag passade på att ställa lite frågor till henne om produkttexter. Några snabba produkttextfrågor till Loyalwriter Många tycks vara rörande överens om att det krävs mer text nu än tidigare för att bevisa att en hemsida har något att komma med. I en webbutik så är det inte ovanligt med en blogg eller artikelsamling som ger mer information om produkter och tjänster. Men produkttexterna får också betydelse för hur webbutiken …

View Post

Att skriva för webben

In Alla inlägg, Texter by Annika Vallgren

En bra text gör också en bra hemsida Lika viktigt som det är att ha en snygg design på din hemsida, lika viktig är innehållet du presenterar där. Jag heter Anna Hellqvist och är skribent, webbredaktör och social media marketer. Man ska göra det man är bra på Det säger jag ofta och det är också en av anledningarna till att jag startade mitt företag Midéan för snart två år sedan. Jag ville helt enkelt hjälpa andra företag med det som jag är allra bäst på, och brinner för – skrivande och marknadsföring i sociala medier. Är du egen företagare och inte …

View Post

12 tips för hemsidan

In Alla inlägg, Hemsidor, Texter by Annika Vallgren

Mitt första tips för hemsidan är att du ska skriva en bra titel. Titeln ska berätta vad sidan handlar om och vara det ord som du tror att dina presumtiva kunder söker efter. Nästa tips för hemsidan är att skriva en metabeskrivning. Metabeskrivningen är det finstilta som du får upp under rubriken i Googles träfflista. En bra metabeskrivning speglar sidans innehåll och lockar till klick. Använd nyckelord i dina texter. Väv in ordet i rubriker och den löpande texten. Språket ska vara naturligt och du kan använda olika böjningar av ordet. Fler tips om vad du ska skriva om på hemsidan. Se …

View Post

Vad ska man skriva om på hemsidan?

In Alla inlägg, Texter by Annika Vallgren

Det är många som ställer frågan: Vad ska man skriva om på hemsidan? Det är inte helt lätt faktiskt. Även om man startar med en enklare hemsida finns det några saker tycker att man alltid ska skriva om på hemsidan. Man bör alltid få med sidorna Hem, Om oss, Tjänster och Kontakt. Sedan kan du om du vill även lägga upp en sida med referensjobb FAQ osv. Läs mer om de olika sidorna här! Hem – med kort information om ert företag På sin företagshemsida brukar de flesta ha en Startsida eller Hem där man kort informerar om verksamheten. Där …

View Post

Hur lång text ska du ha på hemsidan?

In Alla inlägg, Hemsidor, Texter by Annika Vallgren

I samband med att en ny hemsida lanseras kommer alltid frågan upp ”Hur mycket text måste jag ha?”. Här svarar contentwriter Skribentus på hur han ser på den frågan. Svaret landar i att texten ska vara användarvänlig. Orkar du inte läsa hela texten så är här en kort sammanfattning. Ha alltid en guidande text som hjälper besökaren Ha alltid produkt- eller tjänstebeskrivningar som förklarar vad som säljs ”Håll i handen” hela processen (Tjänsteföretag) Vill du ha lite mer ”kött på benen” så kommer här en längre utläggning Din text är en guide! All text på din hemsida har ett syfte att guida …

View Post

Texter på hemsidan – Så jobbar du för synligheten

In Alla inlägg, Texter by Annika Vallgren

Idag gästbloggar Skribentus (Johan Hummelgård) kring hur företagare kan arbeta med text på sin webbplats för att göra sig mer synlig hos Google. Bygg dina texter från stammen och utåt Det är förhållandevis många E-butiker (och andra företag) som främst lägger fokus på sina produktbeskrivningar. Det ska vara ”säljande och informerande text” som ska locka besökarna till att köpa produkten. Ur ett konverteringsperspektiv kan det vara bra att jobba med dessa texter. Men samtidigt säljs inte en enda vara så länge som E-butiken inte har besökare. Att tänka på sin synlighet på Google är därmed något som alla företag bör …