Skriv lång text till hemsidan

Lång text på hemsidan

In Alla inlägg, Texter by Annika Vallgren

Varför bör du skriva lång text på hemsidan

Det behöver vara långa texter på hemsidan. När jag ska hjälpa en kund att göra en hemsida så händer det ibland att jag får väldigt korta texter på ca 50 ord som de önskar att jag ska göra en hemsida av. Men det räcker inte om man vill hamna högt hos Google.

Vad är det då som gör att man ska ha en lång text på hemsidan? En lång text är ofta mycket bättre än en kort text. Du kan säga mycket mer på 1500 ord än med 50. I en lång text kan du hjälpa besökaren som är på din hemsida mycket mer och du kan gå djupare in på ämnet och förklara bättre. Med en lång text på hemsidan gör du det också mycket lättare för Google att förstå vad din sida handlar om och klassificera den rätt. Chansen är också att din hemsida är bättre och mer upplysande för dina besökare om du har mer text. Google strävar efter att alltid visa de bästa och mest informativa hemsidorna högst upp i träffresultatet. Så utan att ha en lång text på hemsidan riskerar du att inte synas alls.

Varför ska man skriva långa texter på hemsidan?

För de flesta som skriver för webben bottnar behovet av att ha långa texter på hemsidan i att vi vill ha fler kunder. Vi vill få fler uppdrag, sälja fler produkter osv. För att göra fler affärer behöver du hamna högt upp på Google och ha bra texter som tilltalar dina besökare.

När jag skriver text till min hemsida vill jag berätta för min läsare att jag heter Annika jag jobbar som webbdesigner ring mig och köp en hemsida! Men jag vill också berätta lite om mitt jobb. Jag vill visa kunderna att jag har lång erfarenhet av mitt yrke och att jag faktiskt vet vad jag håller på med.

Jag vill att besökarna på hemsidan ska få förtroende för mig. Om jag med 50 ord berättar att jag gör hemsidor, det blir inte speciellt förtroendeingivande. För att kunderna ska få tillit krävs det lite mer text på hemsidan. Jag behöver berätta både om mig, arbetet som webbdesigner, om tidigare jobb jag gjort osv. Genom att skriva mer text lär besökaren känna mig och ser att jag kan göra hemsidor.

Skriv lång text till hemsidan
Skriv lång text till hemsidan

Men hur gör man då för att få fler kunder? För att få fler kunder behöver fler människor se dig och ditt företag. Det kan du till exempel åstadkomma genom att hamna högt upp på Google. Hamnar man högt där så är det fler som klickar sig in på din hemsida och om den är bra och det som besökaren letar efter så stannar de kvar och läser vidare. Att vara högt upp på Google leder alltså till fler affärer.

Men hur gör man då för att hamna högt på Google? För att hamna högt på Google gäller det att ha bra texter som Google gillar. Men jag ska berätta lite mer om vad det är som Google gillar med hemsidor!

Hur skriver man texter som Google gillar?

För att förstå hur man skriver en bra text behöver du först fundera en stund på vad Google har för mål och syfte. Jo, de vill erbjuda sina besökare det de söker. Google vill ge den som googlar de bästa resultaten som finns på nätet för att besvara den frågan de har.

Om din text är väldigt kort är din sida inte den bästa för att besvara den fråga som besökaren har. När du skriver text till din hemsida vill du ge din läsare ett uttömmande svar på deras frågor. Du vill erbjuda dina läsare den ultimata resursen inom ditt område och svara på alla deras frågor.

Om dina besökare tycker om din sida och stannar kvar länge för att läsa och kanske klickar sig vidare till fler sidor på din sajt förstår Google att det är en bra sida och kommer ranka den högre. Att ha mer text på hemsidan hjälper dina besökare eftersom de får mer information om det de undrar över. Men det skickar även en signal till Google om att din sida är bra.

Det motsatta förhållandet är ju att de kommer in på din hemsida och ser att det inte var intressant eller relevant. De studsar då tillbaka till Google direkt och skickar då signaler till Google om att sidan inte var så bra för just den sökningen.

Ibland ser jag också att mina kunder inte skriver med viktiga ord i sina texter eftersom de är så uppenbara för besökaren ändå. Det kan till exempel vara en fotograf som har en startbild med sig själv med en kamera på magen. För en människa är det uppenbart att det är en fotograf. Men det är också viktigt att klargöra för Google vad sidan handlar om. En fotograf behöver använda ord som fotograf, foto, bilder, kamera, fotografering, barnfotografering osv. Google förstår inte sidans innehåll utifrån en bild.

När du har skrivit en text som är så tydlig att Google förstår vad sidan handlar om och när texten är så bra att besökarna stannar kvar och läser din text på hemsidan. Då har du lyckats!

Hur långa ska texterna vara?

Hur lång en text ska vara beror på vilket sammanhang det är skulle jag säga. Vissa ämnesområden går verkligen inte att skriva långt om. De gångerna får det vara så. Det går inte stretcha en text i all oändlighet utan att läsaren tröttnar heller! Säljer du vita T-shirtar på din hemsida går det kanske inte att beskriva dem med flera tusen ord. Då får det vara så. Du ska heller inte dra ut på texten i onödan!

Backlinko, gjorde en undersökning 2016 om hur långa texterna ska vara för att ranka på första sidan på Google. De kom fram till att längre texter tenderar att ranka högre på Google. De undersökte en miljon sökningar och kom fram till att sidor som rankar på första sidan på Google i genomsnitt har 1890 ord. Källa

Att skriva en lång text på hemsidan är ändå ingen garanti för att du ska hamna högst upp på Google. Men om du skriver en bra och hjälpsam text för dina användare så att de stannar och trivs på din sida kommer Google så småningom att inse vilken bra hemsida du har och ranka den allt högre. Fler och fler kommer att älska din hemsida och länka till den. Det är sådant som Google lägger märke till.

Tycker du att det är svårt att skriva långa texter?

Jag tycker också det kan vara svårt att skriva långa texter till hemsidan. För att göra de texter jag skriver bättre och utförligare brukar jag börja med att skriva ett antal underrubriker på sidan. Det brukar vara lättare att börja skriva om jag tänker att jag ska skriva fem stycken med vardera 300 ord än om jag tänker att jag ska skriva en enda text som har 1500 ord. När jag skriver mina rubriker funderar jag över vad besökaren vill veta. När de har fått svar på sin första fråga så uppstår kanske nya frågor. Då försöker jag hjälpa dem att besvara de frågorna också. Ofta tycker jag att det känns lättare om jag formulerar underrubrikerna som frågor som jag sedan besvarar i texten under.

Vad är viktigt att ha med i texten på hemsidan?

När du skriver text till företagets hemsida är det viktigt att du berättar både för Google och för dina kunder vad du har för verksamhet, att du har erfarenhet på området.

För att ta ett exempel så om du Googlar efter tecken på hjärtinfarkt vill Google verkligen inte att du ska hamna på en sida med alternativa metoder som säger att du ska ta kolloidalt silver och gå och lägga dig. Google vill skicka dig till en pålitlig sida. Men eftersom Google inte vet hur man hanterar en pågående hjärtinfarkt och kan veta vad som är rätt information så måste de titta på andra faktorer. Det är många som länkar till källor som hjärt-lungfonten.se och 1177.se. Därför verkar de vara auktoriteter på området.

Du behöver visa både dina kunder och Google följande:

Expertis – Varför ska man lita på just dig? Vad gör dig till expert på ditt området? Berätta om vad du har för utbildning eller erfarenhet på området. Detta är något som är extra viktigt om du skriver inom områden som hälsa och pengar.

Auktoritet – Hur ser det ut är det måna som länkar till dig? Vad tycker kunderna? Har du fått utvärderingar av användare?

Trovärdighet – Verkar din hemsida trovärdig? Ser det ut att vara kvalité på din hemsida? Är den säker?

Vad kan man skriva om på hemsidan?

Vad ska man då ha med i texten på hemsidan för att visa att man är expert inom sin bransch, ha auktoritet och verka trovärdig? Är du inom hälsobranschen eller ekonomi så är detta extra viktigt att tänka på!

Om vi tar en naprapat som exempel. För att visa att du är en expert på ditt område kan du berätta om olika certifieringar du har, vad du har gått för utbildning. Berätta hur en behandling går till hos dig. Behandlar du en speciell typ av problem, berätta mer om varför det problemet uppstår osv. Dela med dig av din kunskap och låt läsaren känna att hon eller han har kommit till rätt ställe.

Auktoritet är lite svårare men beroende på bransch du är verksam i så finns ju tjänster för att lämna omdömen om företag, så som trip advisor och Yelp. När andra länkar till din hemsida är också ett tecken på att du en en auktoritet på området.

För att visa att du är trovärdig finns det många saker du kan göra. Idag är det till exempel bra att använda httpS:// på sin hemsida. Annars varnar Crome för att hemsidan inte är säker. Vilket inte är så bra marknadsföring för ett företag. Sedan bör du ha med en sida där du berättar om dig och företaget. Du bör ha med foto, adressuppgifter, karta, telefonnummer och mailadresser.

Det finns ju naturligtvis undantag från den regeln. Jag vet att vissa yrkesgrupper är mer utsatta än andra. För att ta ett exempel så bör man begränsa informationen om man till exempel driver en kvinnojour eller arbetar som psykolog. Men lägg ut så mycket information du tycker är möjligt.

Sedan är det förstås också viktigt att hemsidan inte ser alltför anskrämlig ut. Nu skriver jag inte att du måste låta mig göra din webbdesign, absolut inte. Det går att göra en hemsida själv också. Men det är bättre att du väljer en enkel och stilren mall än att du tar något avancerat som inte blir så bra. Det finns många stilrena layouter du kan använda för att då din hemsida att se snygg och trovärdig ut.

Nu hoppas jag att du som läsare också förstår vitsen med att skriva mycket text på din hemsida. Det är inte så att jag vill bråka med dig, utan jag vill hjälpa dig att få en hemsida som syns. Därför önskar jag att du ska ha mycket text på hemsidan!

Lycka till med författandet nu, så kanske vi hörs!