Varför bör du skriva lÄng text pÄ hemsidan
Det behöver vara lÄnga texter pÄ hemsidan. NÀr jag ska hjÀlpa en kund att göra en hemsida sÄ hÀnder det ibland att jag fÄr vÀldigt korta texter pÄ ca 50 ord som de önskar att jag ska göra en hemsida av. Men det rÀcker inte om man vill hamna högt hos Google.
Vad Àr det dÄ som gör att man ska ha en lÄng text pÄ hemsidan? En lÄng text Àr ofta mycket bÀttre Àn en kort text. Du kan sÀga mycket mer pÄ 1500 ord Àn med 50. I en lÄng text kan du hjÀlpa besökaren som Àr pÄ din hemsida mycket mer och du kan gÄ djupare in pÄ Àmnet och förklara bÀttre. Med en lÄng text pÄ hemsidan gör du det ocksÄ mycket lÀttare för Google att förstÄ vad din sida handlar om och klassificera den rÀtt. Chansen Àr ocksÄ att din hemsida Àr bÀttre och mer upplysande för dina besökare om du har mer text. Google strÀvar efter att alltid visa de bÀsta och mest informativa hemsidorna högst upp i trÀffresultatet. SÄ utan att ha en lÄng text pÄ hemsidan riskerar du att inte synas alls.
Varför ska man skriva lÄnga texter pÄ hemsidan?
För de flesta som skriver för webben bottnar behovet av att ha lÄnga texter pÄ hemsidan i att vi vill ha fler kunder. Vi vill fÄ fler uppdrag, sÀlja fler produkter osv. För att göra fler affÀrer behöver du hamna högt upp pÄ Google och ha bra texter som tilltalar dina besökare.
NÀr jag skriver text till min hemsida vill jag berÀtta för min lÀsare att jag heter Annika jag jobbar som webbdesigner ring mig och köp en hemsida! Men jag vill ocksÄ berÀtta lite om mitt jobb. Jag vill visa kunderna att jag har lÄng erfarenhet av mitt yrke och att jag faktiskt vet vad jag hÄller pÄ med.
Jag vill att besökarna pÄ hemsidan ska fÄ förtroende för mig. Om jag med 50 ord berÀttar att jag gör hemsidor, det blir inte speciellt förtroendeingivande. För att kunderna ska fÄ tillit krÀvs det lite mer text pÄ hemsidan. Jag behöver berÀtta bÄde om mig, arbetet som webbdesigner, om tidigare jobb jag gjort osv. Genom att skriva mer text lÀr besökaren kÀnna mig och ser att jag kan göra hemsidor.

Att skriva bra texter pĂ„ egen hand kan vara bĂ„de tidskrĂ€vande och osĂ€kert â men med AI-verktyget Surfer SEO blir det enkelt. IstĂ€llet för att gissa vad som fungerar ger Surfer dig konkreta rekommendationer baserat pĂ„ analyser av toppresterande sidor. Du fĂ„r veta exakt vilka nyckelord, rubriker och lĂ€ngder som krĂ€vs för att ranka högt, vilket sparar dig tid och garanterar bĂ€ttre resultat. Varför chansa nĂ€r du kan anvĂ€nda Surfer SEO för att skapa perfekt optimerat innehĂ„ll frĂ„n början? Ta kontroll över din SEO och nĂ„ dina mĂ„l snabbare â börja med Surfer SEO idag!
Men hur gör man dÄ för att fÄ fler kunder? För att fÄ fler kunder behöver fler mÀnniskor se dig och ditt företag. Det kan du till exempel Ästadkomma genom att hamna högt upp pÄ Google. Hamnar man högt dÀr sÄ Àr det fler som klickar sig in pÄ din hemsida och om den Àr bra och det som besökaren letar efter sÄ stannar de kvar och lÀser vidare. Att vara högt upp pÄ Google leder alltsÄ till fler affÀrer.
Men hur gör man dÄ för att hamna högt pÄ Google? För att hamna högt pÄ Google gÀller det att ha bra texter som Google gillar. Men jag ska berÀtta lite mer om vad det Àr som Google gillar med hemsidor!
Hur skriver man texter som Google gillar?
För att förstÄ hur man skriver en bra text behöver du först fundera en stund pÄ vad Google har för mÄl och syfte. Jo, de vill erbjuda sina besökare det de söker. Google vill ge den som googlar de bÀsta resultaten som finns pÄ nÀtet för att besvara den frÄgan de har.
Om din text Àr vÀldigt kort Àr din sida inte den bÀsta för att besvara den frÄga som besökaren har. NÀr du skriver text till din hemsida vill du ge din lÀsare ett uttömmande svar pÄ deras frÄgor. Du vill erbjuda dina lÀsare den ultimata resursen inom ditt omrÄde och svara pÄ alla deras frÄgor.
Om dina besökare tycker om din sida och stannar kvar lÀnge för att lÀsa och kanske klickar sig vidare till fler sidor pÄ din sajt förstÄr Google att det Àr en bra sida och kommer ranka den högre. Att ha mer text pÄ hemsidan hjÀlper dina besökare eftersom de fÄr mer information om det de undrar över. Men det skickar Àven en signal till Google om att din sida Àr bra.
Det motsatta förhÄllandet Àr ju att de kommer in pÄ din hemsida och ser att det inte var intressant eller relevant. De studsar dÄ tillbaka till Google direkt och skickar dÄ signaler till Google om att sidan inte var sÄ bra för just den sökningen.
Ibland ser jag ocksÄ att mina kunder inte skriver med viktiga ord i sina texter eftersom de Àr sÄ uppenbara för besökaren ÀndÄ. Det kan till exempel vara en fotograf som har en startbild med sig sjÀlv med en kamera pÄ magen. För en mÀnniska Àr det uppenbart att det Àr en fotograf. Men det Àr ocksÄ viktigt att klargöra för Google vad sidan handlar om. En fotograf behöver anvÀnda ord som fotograf, foto, bilder, kamera, fotografering, barnfotografering osv. Google förstÄr inte sidans innehÄll utifrÄn en bild.
NÀr du har skrivit en text som Àr sÄ tydlig att Google förstÄr vad sidan handlar om och nÀr texten Àr sÄ bra att besökarna stannar kvar och lÀser din text pÄ hemsidan. DÄ har du lyckats!
Hur lÄnga ska texterna vara?
Hur lÄng en text ska vara beror pÄ vilket sammanhang det Àr skulle jag sÀga. Vissa ÀmnesomrÄden gÄr verkligen inte att skriva lÄngt om. De gÄngerna fÄr det vara sÄ. Det gÄr inte stretcha en text i all oÀndlighet utan att lÀsaren tröttnar heller! SÀljer du vita T-shirtar pÄ din hemsida gÄr det kanske inte att beskriva dem med flera tusen ord. DÄ fÄr det vara sÄ. Du ska heller inte dra ut pÄ texten i onödan!
Backlinko, gjorde en undersökning 2016 om hur lÄnga texterna ska vara för att ranka pÄ första sidan pÄ Google. De kom fram till att lÀngre texter tenderar att ranka högre pÄ Google. De undersökte en miljon sökningar och kom fram till att sidor som rankar pÄ första sidan pÄ Google i genomsnitt har 1890 ord. KÀlla
Att skriva en lÄng text pÄ hemsidan Àr ÀndÄ ingen garanti för att du ska hamna högst upp pÄ Google. Men om du skriver en bra och hjÀlpsam text för dina anvÀndare sÄ att de stannar och trivs pÄ din sida kommer Google sÄ smÄningom att inse vilken bra hemsida du har och ranka den allt högre. Fler och fler kommer att Àlska din hemsida och lÀnka till den. Det Àr sÄdant som Google lÀgger mÀrke till.
Tycker du att det Àr svÄrt att skriva lÄnga texter?
Jag tycker ocksÄ det kan vara svÄrt att skriva lÄnga texter till hemsidan. För att göra de texter jag skriver bÀttre och utförligare brukar jag börja med att skriva ett antal underrubriker pÄ sidan. Det brukar vara lÀttare att börja skriva om jag tÀnker att jag ska skriva fem stycken med vardera 300 ord Àn om jag tÀnker att jag ska skriva en enda text som har 1500 ord. NÀr jag skriver mina rubriker funderar jag över vad besökaren vill veta. NÀr de har fÄtt svar pÄ sin första frÄga sÄ uppstÄr kanske nya frÄgor. DÄ försöker jag hjÀlpa dem att besvara de frÄgorna ocksÄ. Ofta tycker jag att det kÀnns lÀttare om jag formulerar underrubrikerna som frÄgor som jag sedan besvarar i texten under.
Vad Àr viktigt att ha med i texten pÄ hemsidan?
NÀr du skriver text till företagets hemsida Àr det viktigt att du berÀttar bÄde för Google och för dina kunder vad du har för verksamhet, att du har erfarenhet pÄ omrÄdet.
För att ta ett exempel sÄ om du Googlar efter tecken pÄ hjÀrtinfarkt vill Google verkligen inte att du ska hamna pÄ en sida med alternativa metoder som sÀger att du ska ta kolloidalt silver och gÄ och lÀgga dig. Google vill skicka dig till en pÄlitlig sida. Men eftersom Google inte vet hur man hanterar en pÄgÄende hjÀrtinfarkt och kan veta vad som Àr rÀtt information sÄ mÄste de titta pÄ andra faktorer. Det Àr mÄnga som lÀnkar till kÀllor som hjÀrt-lungfonten.se och 1177.se. DÀrför verkar de vara auktoriteter pÄ omrÄdet.
Du behöver visa bÄde dina kunder och Google följande:
Expertis – Varför ska man lita pĂ„ just dig? Vad gör dig till expert pĂ„ ditt omrĂ„det? BerĂ€tta om vad du har för utbildning eller erfarenhet pĂ„ omrĂ„det. Detta Ă€r nĂ„got som Ă€r extra viktigt om du skriver inom omrĂ„den som hĂ€lsa och pengar.
Auktoritet – Hur ser det ut Ă€r det mĂ„na som lĂ€nkar till dig? Vad tycker kunderna? Har du fĂ„tt utvĂ€rderingar av anvĂ€ndare?
TrovĂ€rdighet – Verkar din hemsida trovĂ€rdig? Ser det ut att vara kvalitĂ© pĂ„ din hemsida? Ăr den sĂ€ker?
Vad kan man skriva om pÄ hemsidan?
Vad ska man dĂ„ ha med i texten pĂ„ hemsidan för att visa att man Ă€r expert inom sin bransch, ha auktoritet och verka trovĂ€rdig? Ăr du inom hĂ€lsobranschen eller ekonomi sĂ„ Ă€r detta extra viktigt att tĂ€nka pĂ„!
Om vi tar en naprapat som exempel. För att visa att du Àr en expert pÄ ditt omrÄde kan du berÀtta om olika certifieringar du har, vad du har gÄtt för utbildning. BerÀtta hur en behandling gÄr till hos dig. Behandlar du en speciell typ av problem, berÀtta mer om varför det problemet uppstÄr osv. Dela med dig av din kunskap och lÄt lÀsaren kÀnna att hon eller han har kommit till rÀtt stÀlle.
Auktoritet Àr lite svÄrare men beroende pÄ bransch du Àr verksam i sÄ finns ju tjÀnster för att lÀmna omdömen om företag, sÄ som trip advisor och Yelp. NÀr andra lÀnkar till din hemsida Àr ocksÄ ett tecken pÄ att du en en auktoritet pÄ omrÄdet.
För att visa att du Àr trovÀrdig finns det mÄnga saker du kan göra. Idag Àr det till exempel bra att anvÀnda httpS:// pÄ sin hemsida. Annars varnar Crome för att hemsidan inte Àr sÀker. Vilket inte Àr sÄ bra marknadsföring för ett företag. Sedan bör du ha med en sida dÀr du berÀttar om dig och företaget. Du bör ha med foto, adressuppgifter, karta, telefonnummer och mailadresser.
Det finns ju naturligtvis undantag frÄn den regeln. Jag vet att vissa yrkesgrupper Àr mer utsatta Àn andra. För att ta ett exempel sÄ bör man begrÀnsa informationen om man till exempel driver en kvinnojour eller arbetar som psykolog. Men lÀgg ut sÄ mycket information du tycker Àr möjligt.
Sedan Àr det förstÄs ocksÄ viktigt att hemsidan inte ser alltför anskrÀmlig ut. Nu skriver jag inte att du mÄste lÄta mig göra din webbdesign, absolut inte. Det gÄr att göra en hemsida sjÀlv ocksÄ. Men det Àr bÀttre att du vÀljer en enkel och stilren mall Àn att du tar nÄgot avancerat som inte blir sÄ bra. Det finns mÄnga stilrena layouter du kan anvÀnda för att dÄ din hemsida att se snygg och trovÀrdig ut.
Nu hoppas jag att du som lÀsare ocksÄ förstÄr vitsen med att skriva mycket text pÄ din hemsida. Det Àr inte sÄ att jag vill brÄka med dig, utan jag vill hjÀlpa dig att fÄ en hemsida som syns. DÀrför önskar jag att du ska ha mycket text pÄ hemsidan!
Lycka till med författandet nu, sÄ kanske vi hörs!