konvertering i webbshopen

Så här får du bättre konvertering

In Alla inlägg by Annika Vallgren

Johan Hummelgård, Skribentus
Johan Hummelgård, Skribentus

Driver du en affiliatesida eller en webbshop? Då vet du hur svårt det kan vara att göra en sida som verkligen konverterar och gör besökaren till en betalande kund. Jag har bett Johan Hummelgård på Skribentus, som drivit affiliatesidor sedan 2012, att ge konkreta tips på området. 

Fem sätt till bättre konvertering

Hur får jag bättre konvertering på affiliatesidor? För mig är svaret att tänka E-handel. De som är allra bäst på konvertering hittas inom E-handel så min strategi är lite av att kopiera det jag gillar bäst. Men det finns även andra fördelar att titta på E-handlare.

Jag fick frågan om jag kunde dela med mig av mina FEM bästa tips för bättre konvertering. Frågan handlade primärt om affiliatesidor så vissa av mina tips gäller enbart för dessa. Andra kan nog appliceras på andra sidor också.

Bygg som en E-handel

Du har ett par sekunder på dig att fånga besökarens intresse. Det är något jag bittert fått ”äta upp” när jag byggt mina sidor. När jag sedan insåg mina estetiska begränsningar och började köpa in snygg design och grafik ökade konverteringen rejält. Den sida som senast fick uppdatering i utseende är en sida som presenterar testvinnande häcksaxar. Konverteringen har ökat rejält sedan jag tog bort ”enkelt och simpel design” och istället satsade på en design som en E-butik kunnat haft.

Det handlar om att inge förtroende

Lägg bort bloggtänket

Många som börjar med affiliate driver bloggar där de skriver om allt – och inget. Det går säkert att tjäna pengar så men de som besöker din sida gör det då primärt för att läsa bloggen, inte för att handla. Bygger du en sida mot en enda produkt där du jämföra priser, presenterar testfakta eller liknande kommer besökaren in för att man vill köpa. Det är stor skillnad.

Det handlar om att få in besökare i köpfasen

Ha koll på din EPC

En orsak till att du har låg EPC kan vara att du samarbetar med fel E-butik. Kom ihåg att besökaren först måste ”konvertera” från din sida och sedan ”konvertera” hos E-butiken. Så om du länkar till en E-butik som inte har bra konvertering kommer du själv att förlora på det.

Sök högkonverterande E-butiker att samarbeta med

Bygg med USP

USP (Unika egenskaper som utmärker ett erbjudande) används tydligt av E-handlare och ökar konverteringen extremt. Har du 50 termosmuggar i ditt utbud är risken att kunden ”inte ser träden för all skog”.

Lyft fram ett par produkter och ge dem en tydlig USP. Varför ska just denna produkt väljas? Vad är det för egenskaper som skiljer den mot andra? Hjälp besökaren att snabbt välja en produkt.

Krydda sedan din USP med en tydlig köpknapp!

SEO ger dig mätbara verktyg

SEO är basen. Genom att få in många besökare kommer du sälja mer. Men det är även basen för att få ut statistik. Har du 200 besökare per dag kan du dra betydligt bättre slutsatser än om du bara har en enda besökare.

SEO är inte konvertering! Men ett bra SEO-arbete kan ge dig förutsättningarna och underlaget för att förbättra din konvertering. Använd exempelvis heatmaps för att se hur besökarna interagerar på sidan.

BONUS – Användarupplevelsen

Det kan sägas om och om igen – Användarupplevelsen. Varför ska någon gå in på din sida? Varför ska någon vilja klicka på de länkar du har där?

Presenterar du tester som är intressanta att läsa?

Visar du tydliga banners som direkt guidar besökaren till en kategori hos en E-handlare?

Har du en teknisk funktion som uppskattas av besökarna? (Se ex. Flygresor.se)?

Vilken användarupplevelse ger du? En upplevelse som ges inom 3 sekunder…

Läs också: