View Post

Framgångsrik Lokal SEO – Så Toppas Din Verksamhet i Lokala Sökresultat!

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

Vill du synas bättre i lokala sökningar och driva mer trafik till din verksamhet? Lokal SEO är svaret. I denna artikel går vi igenom hur du optimerar din närvaro på nätet så att lokala kunder enklare hittar just dig. Lär dig mer om de specifika åtgärder du kan ta för att förbättra din synlighet och vilka verktyg som hjälper dig att nå toppen av lokala sökresultat. Viktiga slutsatser Vad innebär Lokal SEO? Lokal SEO, eller lokala seo, är den process som får ditt företag att synas för de som söker efter dina tjänster eller produkter i ditt närområde. Det är …

View Post

Behärska SEO: Komplett Guide för Framgångsrik Sökmotoroptimering 2024

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

Ibland ringer det kunder som vill synas på google, de vill vara överst på Google och andra sökmotorer. Så klart att alla vill synas högt upp i sökresultaten och få nya kunder. SEO (search engine optimization) är nyckeln till organiskt synligare webbplatser. Men vad innebär det i praktiken, och hur implementerar du effektiv sökmotoroptimering för att rankas bättre på Google? Denna guide ger konkreta tips och insikter, som hjälper både nybörjare och erfarna att finslipa sin tillvägagångssätt och få sin webbplats att prestera bättre i sökresultat. Men innan vi kör igång, det finns ingen seriös webbyrå som kan lova dig …

View Post

Skräp

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

Det finns olika Typer av skräp­innehåll på sajter Det finns många skräpsajter som försöker ranka högt i Google. Det är trist när riktiga webbsidor av bra kvalité inte syns p.g.a. alla skräpsidor. Det positiva är att Google försöker hitta skräpsajterna och sänka deras Page rank. Självklart är skräpinnehåll något du ska undvika om du vill ranka bra. Google kommer förr eller senare hitta alla tjuvknep och rackartyg och bestraffa dem. Så undvik alltså: Cloaking och omdirigeringar Cloaking innebär att vanliga användare och sökmotorer ser olika innehåll på hemsidan. Det kan också hända att en användare omdirigeras till en annan sida än …

View Post

Indexering

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

Genomsökning av hemsidan Google använder program som kallas för sökrobotar eller spindlar för att upptäcka tillgängliga webbplatser. Den mest berömda heter Googlebot. Spindlarna besöker hemsidor och följer länkar som finns på dem. De går från länk till länk och samlar information. De utgår från de adresser de redan känner till, din webbplatskarta och de länkar du har på sidan. De flesta webbsidor behöver inga begränsningar för indexering och resultatvisningar. Men om du av någon anledning vill förbjuda Google att indexera någon av dina sidor så gör du det i filen robots.txt. När Google sedan samlat på sig den här informationen …

View Post

Sökmotoroptimering historia

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

Att sökmotoroptimera vad är det egentligen? Att sökmotoroptimera går ut på att placera sin webbsida så högt upp hos sökmotorerna som möjligt för sökningar på ett visst sökord. Man vill alltså att Google och andra sökmotorer ska skicka så många besökare som möjligt till sidan. Om det är många som besöker din hemsida kommer det leda till fler affärer. På den här sidan hittar du mer information om hur du ska göra för att sökmotoroptimera hemsidan och hamna högre upp i Googles sökningar. Jag är medveten om att jag till största delen skriver om Google här, men det är den …

View Post

Sökmotoroptimera rubriker

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

Rubrikerna är numrerade H1-H5. Där H1 är huvudrubriken på sidan. Att sökmotoroptimera rubrikerna innebär att man ser över sina rubriker, innehåller de sökordet? Allra viktigast är förstås att titta på sin H1 rubrik. Rubrikerna ska både locka besökarna att klicka sig in på din hemsida och berätta för Google vad din sida handlar om. Att använda sig av de färdiga rubrikstaggarna är bättre än att själv ändra storlek på rubriker, eftersom det blir tydligare för Google vad som är rubriker och inte. Är rubrikerna tydliga för besökaren? Titeln är det första man ser när man kommer in på en webbsida. …

View Post

www eller inte www

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

WWW eller inte WWW, det är frågan… men se till att din sajt funkar både med och utan www. Det är viktigt att hemsidan funkar både med och utan www eftersom du vill verkligen inte få en 404 felkod om att sidan inte hittas. www eller inte www det spelar faktiskt ingen roll Egentligen spelar det ingen roll vilket av alternativen du väljer. Om din hemsida blir en succé eller ej beror inte på om du använder www eller inte. Det viktiga är att du väljer något och håller dig till det. Men du bör ställa in så att din …

View Post

Google Analytics

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

Google analytics är ett statistikverktyg Använd Google analytics för att få fram statistik över din hemsida och statistik för hur besökarna interagerar med sidan. Vad krävs för att använda Google analytics Hjälp att installera Analytics Verkar nedanstående oöverkomligt, så kan du få hjälp med installationen. Kontakta mig gärna om du behöver hjälp med hemsidan. Vad är Google Analytics bra för? I Google Analytics kan du få fram massor av information om besökare på hemsidan. T.ex. antalet besökare på hemsidan. Vilken sida besökarna varit på, hur länge de stannat på sidan, vilka frågor man använt för att hamna på din hemsida …

View Post

Struktur

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

Struktur på hemsidan, varför är strukturen viktig? Om hemsidan är organiserad på ett bra sätt blir det lättare både för dina besökare att förstå vad din hemsida handlar om. En bra struktur hjälper Google att förstå hur din hemsida är konstruerad och vilket innehåll som är viktigast för dina användare. Men det underlättar även för dig själv, hemsidan blir lättare att hålla ordning på om den har en logisk struktur. Håll det enkelt för att få en bra struktur på hemsidan Se till att strukturen är enkel och att den strukturerar upp innehållet på ett bra sätt för besökaren. Låt …

View Post

Sökmotoroptimera texter

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

Google har stora mängder data för att ta reda på vad den som söker faktiskt menar med en sökning. Google kan ”förstå” ett naturligt varierande språk. Du behöver inte längre upprepa samma nyckelord i hela texten utan kan använda ett varierat språk. Textmängden, är något som många gör fel. De har alldeles för lite text.  Skriv gärna mycket text, visa läsaren att du kan din sak och är en auktoritet på området. Skriv bra text som många har nytta och glädje av. Då kommer många vilja länka till din sida. Det gör att du rankar högre. Detta ska du verkligen …