Vad är sökmotoroptimering?

Vad är sökmotoroptimering?

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

OCH VARFÖR SKA DU HÅLLA PÅ MED DET?

Vad är sökmotoroptimering då? Sökmotoroptimering går kort sagt ut på att placera sin webbsida så högt upp hos sökmotorerna som möjligt för sökningar på ett visst sökord. Man vill alltså att Google och andra sökmotorer ska skicka så många besökare som möjligt till sidan.

Förutom att få många besökare vill vi även att besökarna ska vara relevanta. Alltså, jag vill ju bara ha besökare som är intresserade av det jag har att erbjuda. Om jag reparerar datorer så är jag ju inte alls intresserad av besökare som vill köpa Office-paketet, köpa en ny dator, vika servetter eller lära sig WordPress. Jag vill ju bara ha besökare som vill reparera ha hjälp att reparera sin dator.

På den här sidan hittar du mer information om hur du ska göra för att hamna högre upp i Googles sökningar. Jag är medveten om att jag till största delen skriver om Google här, men det är den absolut största sökmotorn. Därför har jag valt att rikta in mig på den.

Så jag vill alltså hamna högst på Googles organiska sökning och få så många besökare som möjligt som är intresserade av min tjänst.

Vad gör Google

OCH ANDRA SÖKMOTORER

När vi söker på Google, eller Googlar som det också kallas, försöker Google att ge oss det bästa resultatet för den sökning vi gör. Google försöker hitta den sidan som är viktigast, mest relevant för och bäst för den term jag söker efter. Google är inte ondskefulla utan försöker vara så serviceminded som möjligt och leverera det bästa resultatet till den som söker. Det ligger förstås i vårt intresse att hamna så högt som möjligt för vissa sökord.

Google har en bot som söker igenom webbplatser, söker igenom sidorna och följer länkarna. Den sparar sedan informationen om din sida. Detta kallas för att den indexerat sidan. Nu vet Google vad sidan handlar om och kommer att visa den vid sökningar.

Varför sökmotoroptimerar man?

SEO sökordsoptimering går ju ut på att placera sin webbsida så högt upp hos sökmotorerna som möjligt för sökningar på ett visst sökord. Om jag ligger tidigt i träfflistan kommer jag att få fler besökare till min hemsida. När många besöker min hemsida får jag också fler kunder.

Jag vill alltså att Google och andra sökmotorer ska skicka så många besökare som möjligt till min sida. Jag vill också att besökarna ska vara potentiella kunder.

På den här sidan tänker jag visa lite strategier för att ranka högre, verktyg och tjänster du kan använda dig av för detta ändamål. Jag kommer att berätta hur jag har gjort för att sökmotoroptimera min egen hemsida.

Varför behöver din webbsida SEO?

Majoriteten av trafiken på webben kommer från de största sökmotorerna, Google, Bing och Yahoo! I Sverige är Google den överlägset mest använda sökmotorn. Sociala media kan visserligen också generera trafik till din webbsida. Men det absolut vanligaste sättet att navigera sig fram till en sida är att göra en sökning. Sökmotorer är unika, men de som de har gemensamt är att de försöker ge människor vad de söker efter. Om inte sökmotorerna kan hitta din sajt, så missar du många tillfällen till försäljning.

Sökfrågor (de ord som användarna skriver in i sökrutan) kan bidra till att du gör succé. Att välja rätt sökord kan ge publicitet, många exponeringar och en närvaro som du inte kan få på något annat sätt.

Tidigare skulle jag säga att investera i SEO kan verkligen ge pengarna tillbaka och mer därtill. Idag känner jag mig lite mer tveksam till det hela. Google har blivit så bra på att förstå och tolka texter att man inte behöver lägga ner så mycket krut på att sökmotoroptimera sin hemsida. Själv har jag nästan helt lagt sökmotoroptimeringen åt sidan idag och fokuserar istället på att skriva riktigt bra texter. Men låt mig ändå berätta mer om sökmotoroptimeringen!

När du sökmotoroptimerar din hemsida bör du titta på:

  • Texterna
  • Bilderna
  • Länkarna
  • Strukturen på din webbplats
  • Sökord

Man brukar skilja på on page och off page. On page är åtgärderna du gör på din sida för att ranka högre. Du kan också rikta in dig på att ranka högt lokalt.

Öka konverteringsgraden

Orsaken till att vi ägnar åt oss sökmotoroptimering och internetmarknadsföring det är ju att vi vill öka både antalet besökare på vår hemsida och vår konverteringsgrad.

Men vad innebär konverteringsgrad? Jo, om du har hundra besökare på din sida. Två besökare hör av sig till dig via mail eller gör en beställning. Då har du en konverteringsgrad på 2%. Naturligtvis så vill vi ha så stor konverteringsgrad som möjligt. Men hur gör du för att öka den?

  • Marknadsför produkterna tydligare – berätta tydligt och kort varför man ska köpa en viss tjänst eller produkt.
  • Placera viktigt information högst upp – många besökare scrollar aldrig på din sida. Placera därför dina erbjudanden högt upp på sidan.
  • Använd enkla formulär – vill du att dina besökare ska kontakta dig via mail så kan det vara bra att ha ett enkelt kontaktformulär. Använd inte för många fält, då kommer färre användare höra av sig till dig. Kanske behöver du inte veta allt i det här läget, du kanske kan få mer information från kunden i en senare del av försäljningen.

Varför sökmotoroptimerar man?

Grundidén med sökmotoroptimeringen är enkel. Vi strävar efter att sökmotorerna ska se oss som auktoriteter på området. Då kommer vi att visas högre när folk söker efter våra tjänster.

Sökmotoroptimering består av ett antal olika delar

  • Att analysera
  • On page optimering
  • Länkstrategi
  • Utvärdering

Din länkstrategi

Det här handlar om att få andra sajter att länka till din hemsida. Om många länkar till en viss sajt ser Google den som mer betydelsefull och låter den synas högre upp i träffresultatet.

Jag vet att många jagar länkar till sina hemsidor för att få dem att ranka högt. Tidigare så hade man länksamlingar man kunde anmäla sig till och det förekommer att man byter länkar med varandra. Det tipsas också mycket om att man ska leta trasiga länkar på andras sidor och erbjuda dem att länka till din egen sajt med liknande innehåll istället.

Men det har jag helt frångått faktiskt. Istället för att jaga andra och få dem att länka till någon av mina sajter så fokuserar jag på att skriva ett bra innehåll som folk naturligt vill länka till. Jag strävar bara efter att ha ha ett så bra innehåll som möjligt.

Du behöver även se över hur länkarna ser ut, alltså vilket ord som står i själva länken. Vilka är det som länkar till din sajt? Vilken bransch har de företag som länkar till dig?

Utvärdering

Nu är det dags att titta på resultatet av dina åtgärder! Har din ranking förändrats när du gjort förändringar på din hemsida? Har du fått fler besökare till din hemsida?

Hur en sida rankas styrs av många olika parametrar

Google hemlighåller uppgifterna om exakt hur en sida värderas. Det sägs att det beror på en kombination av 200 olika parametrar. En del av dessa parametrar skulle kunna vara av större vikt. T.ex. domänens historik, innehållet, hur sidorna är utformade eller hur länkarna till sidan ser ut. Men när man utformar sin webbplats och bygger länkar är det viktigt att förstå hur detta fungerar.

Ska man sökmotoroptimera hemsidan?

Står du i valet och kvalet om du ska sökmotoroptimera din hemsida eller ej? Frågar du mig skulle jag svar att nej, det behöver du inte göra. De flesta människor har bara 24 timmar per dygn och behöver hushålla med dem.

Om man istället fokuserar på att skriva bra texter på sin hemsida under samma tid som man skulle lagt ner på att sökmotoroptimera, så är tiden mer välanvänd.

Du behöver så klart tänka på vad du använder för ord på hemsidan och använda de ord som du tror att dina besökare letar efter. Men jag tror mer på att skriva bra och människovänliga texter istället för att optimera så mycket. Google vill ju ge personen som söker en bra upplevelse och tillhandahålla ett bra träffresultat som innehåller det personen faktiskt sökte efter. Så jag försöker göra den där sidan med rätt innehåll, det som användaren faktiskt var ute efter.