SEO historia

Sökmotoroptimering historia

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

Att sökmotoroptimera vad är det egentligen?

Att sökmotoroptimera går ut på att placera sin webbsida så högt upp hos sökmotorerna som möjligt för sökningar på ett visst sökord. Man vill alltså att Google och andra sökmotorer ska skicka så många besökare som möjligt till sidan. Om det är många som besöker din hemsida kommer det leda till fler affärer.

På den här sidan hittar du mer information om hur du ska göra för att sökmotoroptimera hemsidan och hamna högre upp i Googles sökningar. Jag är medveten om att jag till största delen skriver om Google här, men det är den absolut största sökmotorn. Därför har jag valt att rikta in mig på den.

Förutom att få många besökare vill vi även att besökarna ska vara relevanta. Alltså, jag vill ju bara ha besökare som är intresserade av det jag har att erbjuda. Om jag reparerar datorer så är jag ju inte alls intresserad av besökare som vill köpa hund, få sminktips, vika servetter eller lära sig WordPress. Jag vill ju bara ha besökare som vill reparera sin dator.

Så jag vill alltså hamna högst på Googles organiska sökning och få så många besökare som möjligt som är intresserade av min tjänst.

Att förstå nybörjarens SEO Guide – Innan du påbörjar din egen SEO strategi är det viktigt att förstå ett par saker. Ett, du måste inte göra allt på en gång. Två, du behöver ha viss förståelse för SEO och hur det fungerar. Tre, Om du inte kan göra allt själv behöver du kanske anlita någon som kan hjälpa dig med din SEO.

För att kunna se resultatet av dina ansträngningar kan det vara bra att starta med att mäta antalet besökare. Om du vet hur många besökare du har innan du börjar med sökmotoroptimeringen så kan du också mäta om dina åtgärder ger fler besökare eller inte.

Det är också bra om du kan få andra hemsidor att länka till din. Det talar om för Google att din sida är av hög kvalité. Allra bäst är förstås om du kan få hemsidor inom samma bransch att länka till din. Undvik länkfarmar och länkkataloger.

Google förstår inte bilder, utan behöver ha hjälp att tolka dem. Att ta sig tiden att sökmotoroptimera bilder kan dels göra att du kommer högre upp i Googles bildsökning och på det sättet får många extra besökare. Namnge dina bilder med relevanta namn.

Bra innehåll Något som många gör fel är att de har alldeles för lite text på hemsidan. Skriv bra text som många har nytta och glädje av. Då kommer de vilja länka till din sida. Det gör att du rankar högre. Detta ska du verkligen lägga krut på, även om du inte gör fler åtgärder. Om du skapar ett material som är bra kommer besökarna av sig själva.

Viktiga händelser inom sökmotoroptimeringen

Att sökmotoroptimera är svårt eftersom det är en branch i ständig förändring. Google släpper ständigt nya algoritmer som påverkar rankingen på olika sätt. Här hittar du de viktigaste händelserna i sökmotoroptimeringens historia.

Panda 2011

Den Googlealgoritm som styr allt som har med On-Page SEO att göra. Med On-Page SEO menas det som du utför internet på din hemsida beträffande innehåll, relevans, kvalité och unik information. Lanserades 2011.

Penguin, Pirate & EMD 2012

Penguin är en algoritm som styr Off-Page SEO. Inom området Off-Page SEO räknas det externa arbetet för att nå höga resultat i sökresultaten t.ex. länkar, satellitsidor, marknadsföring via artiklar och texter samt sociala media.

Pirate är ett filter som ska förhindra att sidor med många brott mot upphovsrätten ska rankas högt.

EMD förhindra att hemsidor med dålig kvalité ska ranka högt bara för att de har ord och matchande söktermer i domännamnet.

Hummingbird & Payday 2013

Hummingbird är idag namnet på den uppdaterade och grundläggande kärnan i Google. Algoritmen är det som styr de sökningar som utförs på nätet och som förstår vad som menas med dessa, vilket gör att Google kan placera din sida på en viss plats i sökresultaten. Algoritmen lanserades 2013.

Payday

Payday Update var en ny algoritm som syftade till att städa upp sökresultat och andra tungt spammade frågor. Lanserades 2013.

Pigeon 2014

Algoritm för att ge mer användbara, relevanta och exakta lokala sökresultat. Förändringen innebar också att vi nu ser även innehåll från Google maps tillsammans med övriga sökträffar. Algoritmen lanserades 2014.

Mobile friendly 2015

Algoritmen är utformad för att ge en ökning till mobilvänliga sidor i Googles mobila sökresultat. Algoritmen lanserades 2015.

Sedan dess har det kommit flera nya algoritmer så som BERT och YMYH.

Fortsatt läsning

Jag hoppas att du är lika intresserad som jag av att sökmotoroptimera din hemsida nu. Jag skulle väldigt gärna rekommendera en bok för fortsatt läsning. Guldläge på nätet

Jag tycker att den är jättebra och har lärt mig massor. Beställ den du också!