Hur får man länkar till hemsidan

Länkar till hemsidan

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

Hur skaffar man egentligen länkar till sin hemsida? Av alla tips du får av mig så är detta det allra svåraste.

Hur får du många som länkar till din sida! Det åstadkommer du genom att ha ett bra innehåll. Säg att jag vill ha fler besökare till sidan brapresenter.nu Då kanske jag kan få mina kunder och vänner att länka dit. Men det allra viktigaste är kanske att fundera över varför någon skulle vilja länka till min sida. Har den tillräckligt bra innehåll för att någon skulle vilja dela länken?

Hur får man länkar till hemsidan
Hur får man länkar till hemsidan

Sökmotoroptimering av länkar består av många bitar. Det är både att hitta andra webbsajter som vill länka till sidan, länka med rätt nyckelord och att inte själv läcka ut för mycket länkkraft från sin sida. Detta är det populäraste och mest effektiva sättet att bedriva Off-page SEO. Genom att få många länkar in till din sida så samlar du så många ”röster” du kan för att konkurrera ut dina medtävlare.

Hur kan du få länkar?

Det är alltid klurigt hur man ska få länkar till sin hemsida. Här är några tips:

  • Om du bloggar så skriv en artikel och länka till din sida
  • Länka till undersidor, inte bara din huvudsida
  • Länka på t.ex. Facebook
  • Länka på Google+
  • Skriv inlägg på olika anslagstavlor
  • Skriv inlägg i olika forum
  • Lokala sökningar för Google, Bing och Yahoo
  • Pressmeddelanden
  • Bli omnämnd i artiklar

Vad är en bra länk?

Till att börja med kan vi konstatera att länkar inte är bara en fråga om kvantitet utan även kvalité. Det viktiga är alltså från vem länkarna kommer och inte hur många du kan få. En länk från min blogg är inte lika bra som om du kan få en från New York Times.

Hur får du då länkar? Jo, om någon läser och gillar din hemsida kommer de länka till den. Så det bästa är att ha bra innehåll. Länkar från sociala media Länkar som du får från olika sociala media har inte något värde i sig. Men att ha en närvaro på olika sociala kanaler kan ändå vara värdefullt för dig och ditt varumärke. Det kan göra att besökare hittar till din hemsida, även om länken inte räknas ur sökmotoroptimeringsynpunkt.

Variera ankartexten

Om du själv kan styra när länkar till din sida läggs ut föreslår jag att du ser till att länken innehåller nyckelordet du vill ranka på. T.ex. är Klicka här är inte alls lika bra länk som Birthday.se sök personerBilliga hemsidor eller Present till mamma. Alla länkar bör heller inte ha samma ankartext. Variera ankartexterna eftersom länkar som människor gör spontant har varierande text. Att ha hundratals länkar med exakt samma ankartext kan sänka en sajt i sökmotorernas ögon då mönstret på de inkommande länkarna blir alltför likartat och inte naturligt. Det kan vara bra att använda dina viktigaste sökord som länktext och att du varierar länktexten kommer att ge dig de störst möjligheter till höga placeringar i sökmotorerna på fler sökbegrepp.

En naturlig länktillväxt innehåller länkar med länktexter som:

  • Generiska, så som ”klicka här” ”Läs mer” finns med
  • Varumärket, det kan vara samma som din domän, en url på sajten, eller namnet på ditt företag.
  • Exakt match är en exakt på ditt sökord.
  • Partiell match innebär att den innehåller delar av sökordet eller sökordet kombinerat med något annat ord.

Det är inte bara bra att ha en spridning mellan ovanstående grupper, utan det är VIKTIGT att man har det. Googles algoritm Panda slår mot sajter med allt för många länkar med exakta inlänkar och länkprofiler som upplevs onaturliga. Att använda rätt ankartexter är viktigt för din sökmotoroptimering. Den största delen av länkarna till din sajt behöver vara länkar som inte bara innehåller de sökord du siktar på.

Det är också viktigt att se över varifrån länkarna kommer. Är de från sajter med dålig ranking? Är de från sk. länkfarmar? Det sägs även vara dåligt om sajten som länkar till dig har länken i sidfoten på alla sina sidor. Här är jag ärligt talat lite osäker. Det har jag inte testat tillräckligt mycket för att veta säkert.

Märker du att du får länkar som skulle kunna vara dåliga för din sajt kan du i Google Seach Console sätta dessa länkar som ”dissalow”, vilket innebär att Google bortser från dessa när din sidas ranking beräknas.