Vad är en sökordsanalys?

Sökordsanalys

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

Tanken bakom en sökordsanalys, eller nyckelordsanalys som det också kallas är att hitta de nyckelord som mina potentiella kunder söker efter. Här vill jag hitta bra sökord, sökort som är många som letar efter. Men det ska heller inte vara så stor konkurrens om orden. Jag vill ju att just min sida ska ranka högst, så att jag får massa kunder.

Vad är en sökordsanalys?
Vad är en sökordsanalys?

Grundtanken med nyckelord eller sökord är att de bör vara relevanta för webbsidans innehåll. Nyckelorden måste vävas in i rubriker, titeltaggar, och i alt-taggar för att beskriva bildfilers innehåll. Dessutom måste nyckelord förekomma i löpande text. Detta är dock något som måste göras med måtta. Självfallet bör en webbsida innehålla relevanta nyckelord, men det har inte avgörande för en webbsidas möjligheter att ranka högt.

VAD ÄR SÖKORDSANALYS?

Sökordsanalys eller nyckelordsanalys går ut på att du tar fram ord som beskriver vad du gör på det språk som dina potentiella kunder använder. Här tittar vi på sidan. Vilka sökord vill jag att Google ska lista mig högt på? För den här sidan skulle det kanske vara “Sökmotoroptimering”, “grundläggande SEO”, “lär dig sökmotoroptimera” eller “hur rankar du högt på Google”.

Här gäller det att begränsa sig lite och bara börja arbetet med några få ord, för att arbetet ska bli någorlunda överkomligt. Du kan alltid börja om processen igen med fler ord senare.

När du valt dina sökord kan du undersöka dem i Googles Keyword planner. Se hur många sökningar som görs och hur konkurrenssituationen ser ut. Är det rimligt att du kommer ranka högst på det du väljer? Om vi jämför mina sökord här, kan jag konstatera att det är väldigt hög konkurrens på ordet Sökmotoroptimering. Jag bör kombinera det med andra ord också för att ha en rimlig chans att ranka högt. Visst kan jag ranka som nummer ett, men då kommer jag få lägga ner enormt mycket tid och kraft. Det är förmodligen bättre avkastning på mitt arbete om jag väljer ett sökord eller sökfras med mindre konkurrens.

Du får heller inte stirra dig blind på antalet sökningar som Google säger att det finns för ett visst sökord. Det är inte alltid det är de rätta sifforna man får.

Men det jag brukar rekommendera att du gör först är att fundera över vilka sökord du vill bli hittad på. Låt oss anta att du har en sajt där du säljer skor. När jag frågar dig vilka ord du tror är bra sökord får jag kanske förslag på “skor”, “idrottsskor” osv. Men låt oss först fundera lite. Personer som söker på ordet “skor” kan göra det av många olika anledningar. De kanske vill lära sig om skovård, köpa skor, läsa om skons historia osv. Alla dessa besökare vill du inte ha till din sajt. Du säljer fotbollsskor, löparskor, walkingskor osv. Det är orden du vill ranka högt på. Dessa mer specifika ord är heller inte riktigt lika stor konkurrens på. Har du sedan endast butiksförsäljning i Båstad kan även det ordet vara bra att ta med. “Fotbollsskor Båstad”, “löparskor Båstad” och “walkingskor Båstad”. Dessa kombinationer är ännu mindre konkurrens på. De som söker efter dessa kombinationer är troligen väldigt sugna på att handla av just dig. Valet av sökord går alltså ut på att hitta bra sökord, där kunden vill köpa.

Fundera på vilka ord en användare kan söka på för att hitta ditt innehåll. Användare som vet mycket om ämnet kanske använder andra sökord än någon som är nybörjare.

VARFÖR ÄR DET VIKTIGT ATT ANALYSERA SÖKORDEN?

Du utför analysen för att undersöka vilka nyckelord och söktermer dina potentiella kunder använder sig av. Det är inte alltid du och din kund använder samma begrepp för att beskriva samma produkt. Att optimera för ord som din kund inte söker efter är onödigt.

HUR SER SÖKORDEN UT?

Det behöver inte alltid vara enskilda ord, utan kan även vara en fras. Du ska välja sökord som passar innehållet på dina sidor. Om du t.ex. har en hemsida som handlar om din tjänst att du gör egna koppar i keramik som du säljer. Då kanske sökorden “porslin”, “kopp” och “köksutrustning” inte är riktigt rätt för dig. Sökfrasen “handgjorda muggar” eller “hantverk i Stockholm” fungerar bättre. Lockar man besökare till sin hemsida med falska förespeglingar så kommer de förmodligen snabbt hoppa tillbaka till Google. Detta kommer i sin tur leda till att du får lägre ranking.

Det är också viktigt att dina sidor konkurrerar med varandra. Försök att fokusera på ett nyckelord per sida och länka till andra av dina sidor som handlar om samma sak.

HUR HITTAR DU DINA SÖKORD?

Använd Google Keyword Planner för att hitta relaterade nyckelord. Där kan du få idéer om nya nyckelord.

Börja med att registrera ett nytt konto där om du inte redan har ett. När du är inloggad gå till verktyg, sökordsplanerare och välj att hämta sökvolym. Skriv in dina sökord som du kommer på. Tex:

*Hemsida
*Webbsida
*Webdesign

Nu får jag fram ungefärligt antal sökningar per månad och hur stor konkurrensen är på ett visst ord.

*Hemsida         100 – 1000          Hög
*Webbsida    1 000 – 10 000      Hög
*Webdesign  1 000 – 10 000      Medel

Vad är viktigast att ranka på? Titta på konkurrensen! Googla dina sökord, ta reda på vilka dina konkurrenter är! Vad har de för styrkor och svagheter?

Nu är det dags att utveckla en nyckelordsstrategi! 

Det är inte bara mina nyckelord jag är intresserad av att ranka för. Jag vill även ranka för sk Long tail keywords. Jag är inte bara intresserad av att ranka högt på ordet “Webbsida” utan kanske också på “Bästa webbsidan i Stockholm” och “Snyggast webbsida i Stockholm”.

Jag måste även fundera över vad jag vill fokusera på om det är att få mycket trafik till sidan eller att de besökare jag får ska generera intäkter. Att ranka högt på ordet “Webbsida” och att komma som första träffen kommer att ge mig enormt många besökare på hemsidan. Om det är många besökare jag är ute efter så är det ett vinnande koncept. Men många av dessa besökare är förmodligen inte relevant för min hemsida. Om jag bara försöker ranka för “Webbsida” så kommer jag även att få in besökare som vill lära sig att göra webbsidor. Besökare som vill ha inspiration. Information från webbhotell osv.

Google trends kan du jämföra olika nyckelord

Nyckelord

Har du skrivit en fantastisk sida. En sida med jättebra innehåll som verkligen kan hjälpa dina besökare. Men de dyker inte upp några besökare. Vad har hänt? Har Google Analytics slutat fungera? Visst kan det vara frustrerande! Men hur gör du för att undvika att det här händer dig?

En av de viktigaste sakerna du kan göra är att sätta dig in i hur du ska använda nyckelorden i dina kampanjer. Det tänkte jag berätta om här:

Skriv för människor och strukturera för Google

Ditt innehåll behöver vara bra. Det måste vara skrivet så att människor tycker om att läsa det och för att Google ska kunna ranka det. Detta är viktigt för alla sajter. Det är därför som många bloggare ger upp när de inte får så många besökare i början. Men det finns hopp. Ditt jobb som skribent är att skriva bra innehåll som lär besökarna något, underhåller dem och innehåll som gör att Google hittar dig. Det kommer jag skriva mer om senare. Men vi börjar med att titta på vad besökarna vill ha.

Hur vet man om besökarna kommer att gilla ett visst innehåll? Be en vän att läsa ditt inlägg! Kan din vän tänka sig att dela ditt inlägg? Om inte kanske du bör gå tillbaka till tangentbordet.

Googles algoritm BERT innebör ju att Google ”förstår” användarnas intension mycket bättre. Det är inte längre nödvändigt att använda sig av ”rätt” ord eller någon exakt fras för att hitta det man söker. Det ger en myckte större frihet som skribent och det går att skriva texter som läsaren tycker bättre om än vad man kunde göra tidigare.

Förstå semantisk sökning

Att undersöka sina sökord är en viktig del av strategin. Traditionellt om du ska söka efter en firma som reparerar tvättmaskiner så skriver du in reparera tvättmaskin Stockholm. Google presenterar då sin resultatlista genom både semantik och vart du befinner dig. Du kan även använda röstsökning och söka efter den närmaste tvättmaskinsreparatören.

Detta tror jag är en kommande trend. I Sverige har det ännu inte slagit igenom, men i USA läste jag att andelen röstsökningar är så hög som 40%.

Markera nyckelord

När du skriver ett nytt inlägg på din sida kan du länka till tidigare inlägg som du redan har på din hemsida. Använd gärna nyckelorden eller delar av nyckelorden från det tidigare inlägget när du länkar. Mer om detta i avsnittet länkprofiler.

Detta gör att du visar Google vilka ord och fraser som är viktiga. Interna länkar är bra för din SEO. Besökarna stannar dessutom längre på din hemsida. De hittar en länk de tycker ser intressant ut och klickar sig vidare. Du vill ju ha så få studsar/bouncar som möjligt.

Keywordstuffing

Ditt inlägg måste vara mer än en lista av nyckelord. Ditt viktigaste nyckelord får inte utgöra för stor %andel av det totala antalet ord på sidan. Speciellt om det är längre fraser s.k. longtail. Hur många gånger kan du egentligen upprepa ditt nyckelord utan att det blir tjatigt för läsaren?

Många tror att ju fler gånger de repeterar ordet desto bättre. Men som med så mycket annat så är lagom bäst. Google bestraffar webbplatser som ägnar sig åt keywordstuffing genom att inte ranka dem lika högt. För att ta ett exempel, så om jag vill optimera min hemsida för ”Hjälp med hemsidan i Stockholm” så är det ju ytterst få gånger jag kan stoppa in den frasen i min text utan att det blir väldigt konstigt. Men om jag väljer ordet ”hemsida” så kan jag använda det betydligt fler gånger innan texten låter märklig. Så använd nyckelordet med måtta!

Sammanfattningsvis så kan nyckelorden hjälpa dig att driva trafik till din sida. Men med alla de nya algoritmer Google har lanserat under åren så behöver du skapa innehåll som besökarna gillar också. När du gör det bra, kommer du att hitta de idealkunder som du vill ha till din verksamhet. Det är inte enkelt. Men med de här strategierna kan du få det att fungera för din verksamhet. Har du problem att hitta bra nyckelord för just din verksamhet så kan du använda verktyg som t.ex. Google keyword planner eller Ubersuggest.