Det är många som ställer frågan: Vad ska man skriva om på hemsidan? Det är inte helt lätt faktiskt.
Även om man startar med en enklare hemsida finns det några saker tycker att man alltid ska skriva om på hemsidan. Man bör alltid få med sidorna Hem, Om oss, Tjänster och Kontakt. Sedan kan du om du vill även lägga upp en sida med referensjobb FAQ osv. Läs mer om de olika sidorna här!
Hem – med kort information om ert företag
På sin företagshemsida brukar de flesta ha en Startsida eller Hem där man kort informerar om verksamheten. Där behöver kanske finnas öppettider och kontaktuppgifter. Om du redan idag har en sajt så går det att modernisera hemsidan för att få den mer modern. Sidan Hem ger besökarna ett första intryck av ert företag.
Om oss
Personligen tycker jag även att det är bra att ha en sida Om oss på en företagshemsida.
Där berättar ni om er själva vilka ni är, hur ni startade verksamheten eller så. Det är alltid trevligt att veta vem man anlitar. Man behöver inte vara vare sig fotomodell eller 25 år för detta. Att få ett ansikte på den man gör affärer med gör att man upplever det som en mer professionell hemsida. En Om oss sida inger förtroende.
Skriv om era tjänster
Fliken tjänster bör vara den mest utförliga delen av hemsidan. Det är ju dina tjänster som kunderna letar efter när de Googlar.
De har ofta ett specifikt problem som de vill lösa. Vill du ha fler kunder genom internetsökningar kan det vara bra att ha mycket information om dina tjänster och att dela upp dem på olika sidor.
Låt oss anta att du säljer trädgårdstjänster. Istället för att ha en sida om trädgårdstjänster så dela upp dem: gräsklippning, beskärning, arborist, stenläggning osv. Beskriv varje tjänst utförligt med mycket text. Använd viktiga nyckelord för det verksamhetsområdet.
Att skriva övertygande och engagerande texter för din hemsida kan vara avgörande för att locka och behålla besökare. Med Surfer får du ett verktyg som hjälper dig att skapa välskrivet innehåll som är relevant och intressant för din målgrupp. Istället för att famla i mörkret får du tydliga riktlinjer om hur du kan formulera dina budskap på bästa sätt, så att din hemsida sticker ut och gör ett intryck. Oavsett om du vill informera, underhålla eller övertyga, hjälper Surfer dig att skapa innehåll som verkligen träffar rätt. Gör dina texter starkare och mer effektiva – börja använda Surfer och skapa bättre innehåll direkt.
FAQ
Vad ska man skriva om på hemsidan om inte återkommande frågor? Här kan du spara mycket tid genom att besvara frågorna redan på hemsidan. Gör enkla guider för att hjälpa dina kunder och frigöra din egen tid till mer kvalificerade arbetsuppgifter. Kanske lägga upp dokument på hemsidan? Eller kanske har du en webbkurs som du vill lägga upp? Själv har jag några sådana frågor som är återkommande. Det är t.ex. frågan om webbhotell, hur man lägger upp dokument på hemsidan och hur man lägger till sidor i menyer. Jag har gjort blogginlägg om dessa där jag beskriver områdena utförligt och guidar mina kunder genom processen. Om jag får frågan från en kund så kan jag bara skicka dem en länk där jag vet att jag har alla steg beskrivet bra och pedagogiskt.
BILDER PÅ FÖRETAGSHEMSIDAN
Bilder och logotyper är också något jag kan hjälpa till med om du inte redan har egna foton. Att ha bilder på företagshemsidan är nästan ett måste. Det ger ett helt annat intryck och man ser direkt vad ditt företag har för verksamhet.
Du kanske vill ha ett bildspel på första sidan eller ett bildgalleri? Kanske behöver du en blogg? Kopplingar till Instagram, Facebook eller Linkedin? Tänk bara på att lägga upp bilderna i rätt filformat och se till att de är komprimerade.
REFERENSJOBB
Kanske kan ni visa referensjobb på företagshemsidan. Om kunder ser tidigare jobb ni gjort så har de lättare för att anlita just er.
Är det något konstnärligt ni arbetar med är det dessutom viktig att visa er stil. T.ex. har alla fotografer har ju olika stil när de fotar, det är då bra att du visar upp hur några av dina bilder ser ut. Det hjälper kunden att avgöra om de gillar ditt jobb eller inte redan innan de hör av sig till dig.
Sidan med referensjobb kan också användas för att visa att ni har kompetens på området och att visa er yrkesskicklighet.
KONTAKTUPPGIFTER
Det är också bra att ha kontaktuppgifter lättåtkomligt på första sidan på företagshemsidan för att dina besökare lätt ska kunna hitta dig. Det gör din hemsida mer professionell.
Lägg ut så mycket uppgifter du kan. Jag vet att alla yrkesgrupper kan inte lägga ut alla uppgifter. Men lägg upp så mycket som du anser är möjligt.
Kanske vill du att kunderna ska hitta till dig. Då kan du även använda dig av Google maps.
Vill du kan du även använda dig av ett kontaktformulär på den här sidan.