Att skriva för webben

Att skriva för webben

In Alla inlägg, Texter by Annika Vallgren

En bra text gör också en bra hemsida

Lika viktigt som det är att ha en snygg design på din hemsida, lika viktig är innehållet du presenterar där. Jag heter Anna Hellqvist och är skribent, webbredaktör och social media marketer.

Att skriva för webben

Man ska göra det man är bra på

Det säger jag ofta och det är också en av anledningarna till att jag startade mitt företag Midéan för snart två år sedan. Jag ville helt enkelt hjälpa andra företag med det som jag är allra bäst på, och brinner för – skrivande och marknadsföring i sociala medier.

Är du egen företagare och inte speciellt bra på bokföring, ja då tar du någon till hjälp som gör den biten så att du kan ägna dig åt annat. Samma sak är det förstås med texter till webben och när du vill stärka ditt varumärke och marknadsföra dig i sociala medier.

Att skriva för webben

Skrivande har alltid funnits i mitt liv på ett eller annat sätt så att ta steget att börja jobba med texter på webben blev ytterligare ett steg i min utveckling som skribent.

Nu, efter över tio års erfarenhet som webbredaktör och med utbildning inom skrivande för webben hjälper jag företag att skapa content, alltså få text och innehåll till sina webbsidor. Det händer också att jag kommer in och förbättrar text som redan finns och kommer med förslag på hur sidan kan förbättras.

När vi pratar webb så är det mer än bara vanliga hemsidor som jag skriver för. Det finns till exempel de som inte hinner underhållsarbetet med att uppdatera sidorna med aktuell information vilket behövs för att ha en levande webbsida eller de som har en blogg på sidan som behöver fyllas med innehåll. Då kan man behöva ta hjälp för detta också. Kort och gott så kan jag väl säga att det händer mer där ”bakom” än du kanske är medveten om.

SEO handlar om sökmotoroptimering

Du har säkert hört talas om SEO som står för Search Engine Optimazation. Det innebär kort och gott att du optimerar din hemsida för sökmotorer så som Google. Att optimera din sida betyder att du gör det lätt för Google att indexera och avgöra vad du har för innehåll på din sida.

För den som vill ha många besökare är Google den största källan för att dina besökare ska hitta din sida. Om du sökoptimerar din sida kommer den att hamna högre upp bland sökresultaten och när din sida är indexerad får du även rätt besökare – alltså de som verkligen är intresserade av det du erbjuder. Tänk kvalitet och inte kvantitet. För den som har en verksamhet så är det alltid den trafik du faktiskt får och som omvandlas till kund som är viktig och inte mängden trafik som spelar roll på din hemsida.

Konsten att hantera sociala medier

Det finns spökskrivare både för böcker, webben eller för den delen sociala medier. Sociala medier är en annan del som mitt företag arbetar med. Precis som med webben så räcker det inte att bara finnas där, du måste hantera kanalerna på rätt sätt för att få den respons du vill ha. Som skribent och marknadsförare hjälper jag till med att ta fram strategier, visar hur man kan arbeta med kanalerna, skapar inlägg eller för den delen stöttar med underhåll och bevakning om det behövs.

Jag arbetar framför allt med Social Selling som är ett relativt nytt grepp. Det handlar om att du som företagare kan involvera sociala medier i ditt traditionella säljarbete både i kontakten med befintliga kunder och för att öka din kundkrets.

Som företag kanske du ringer tre kunder om dagen eller tio i veckan. Varje sådant samtal tar mycket av din tid, tid du skulle kunna använda till annat. Med sociala medier kan du nå hundra kunder eller fler varje dag. Det är inte bara kommunikationen som stärks med dina befintliga kunder utan även förtroendet och möjligheten att få nya kunder.

Genom att dela med dig av din erfarenhet och den kunskap du har bygger du ett förtroende och gör din kommunikation mer relevant för dina kunder. Det är också ett effektivt sätt att stärka ditt varumärke och på så sätt både få rätt typ av kunder och få ett bra rykte. Tänk på att ditt rykte är något av det viktigaste du har.

Tid är pengar, men att ta sig tid kan också ge pengar. För den som är van att skriva kan tio inlägg för sociala medier gå betydligt fortare än för den som inte har vanan inne. Tio inlägg betyder tio veckor klara och förberedda för någon av dina sociala medier.

Vad vill du lägga din tid på?

På mina två webbsidor kan du läsa mer om vad jag sysslar med

Webbtexter, sociala medier och skribentuppdrag – www.midean.se

Om skrivande, skrivkurser och skrivhelger – www.annahellqvist.com