hur skriver man bra produkttexter

Hur skriver man en bra produkttext?

In Alla inläggby Annika Vallgren

Rebecca Maor 

Hur skriver man en bra produkttext?

Driver du en webbshop? Då vet du hur svårt det kan vara att producera riktigt bra och säljande texter. En som är proffs på det är Rebecca Maor på Loyalwriter.se. Jag passade på att ställa lite frågor till henne om produkttexter.

Några snabba produkttextfrågor till Loyalwriter

Många tycks vara rörande överens om att det krävs mer text nu än tidigare för att bevisa att en hemsida har något att komma med. I en webbutik så är det inte ovanligt med en blogg eller artikelsamling som ger mer information om produkter och tjänster. Men produkttexterna får också betydelse för hur webbutiken kommer att klara konkurrensen och hur många säljtillfällen det blir.

Rebecca Maor är kvinnan bakom Loyalwriter.se och hon har lång erfarenhet av att skriva produkttexter för webbutiker. Här följer några snabba frågor till Rebecca om produktbeskrivningar…


Hej Rebecca, vad för slags produkter har du beskrivit?

Hej Annika, tack för att du frågar! Jag har skrivit texter för webben i över 11 års tid nu och det har blivit produkttexter för allt från industrimaskiner till menskoppar. Jag försöker alltid skriva produktbeskrivningar som fångar intresse och som gör att man åtminstone vill veta mer men helst köper varan. En utmaning minst sagt!

Hur lång ska en produktbeskrivning vara?

Hur lång ska en produktbeskrivning vara?

Det vanligaste är att jag får skriva texter på mellan 50 och 100 ord för produkter som till exempel parfymer, leksaker, smycken och kläder. Men ibland så behövs det mer. Om det till exempel rör en hälsoprodukt så kan produktbeskrivningen ligga på 350 ord och upp. När det ska beskrivas ingredienser, biverkningar och mer så krävs det lite mer än max 100 ord.

Måste varje produkttext vara unik?

Nej, det måste den inte vara, men jag ser helt klart att behovet av unika produkttexter för varje produkt i en serie ökar. Om det till exempel rör tre smycken som ser likadana ut men är gjorda av olika metaller så går det ju att använda samma beskrivande text och bara ändra specifikation för metall. Men det finns ett mervärde i att faktiskt lägga ner lite mer krut på varje enskilt smycke och nämna saker som när ett hjärta i guld kan passa bra eller om örhängena i silver är nickelsäkra.

Många webbutiker ser kraften i produkttexterna som mer innehåll på deras sajt. Med 100 ord så kan man säga så mycket mer än storlek, material och certifiering. Och det går att fånga kundens intresse för att köpa genom att peka på unika egenskaper och nyttan i varan som presenteras.

Vad är den roligaste produktbeskrivning du har skrivit?

Det är faktiskt några texter om maskeradkläder. Jag fick lite feeling och skrev om att det där med att man kunde tvätta dräkten som föreställde ett husdjur var kanonbra då man knappast ville lukta som djuret. Det blev roligt och kunden uppskattade en kul vinkel som gjorde texten annorlunda.

Sedan så är det alltid kul att skriva beskrivningar av produkter som ligger lite närmre hjärtat som designsmycken och hälsomat. När jag själv blir sugen på att beställa varan jag ska skriva om så är det inte så svårt att förklara för andra varför de ska klicka på knappen för beställning.

Vad är viktigast, bilden eller texten?

En bild säger ju mer än tusen ord så den måste finnas där. Men det behövs också text som förklarar vad det är du tittar på. Det är inte alltid så självklart, inte ens när det är en skicklig webbdesigner som du Annika har satt ihop hemsidan och säkrat att bilderna håller högsta kvalitet. Texten kan ge en mersmak som tillsammans med en riktigt bra bild leder till ökad försäljning. Fast forskning visar att det bör vara en attraktiv bild med symboler som vi associerar med lycka och skönhet.

Finns det något man ska undvika i produktbeskrivningar?

Ja, det är viktigt att hålla sig till fakta och inte hitta på saker som inte stämmer. Dessutom så bör tonen alltid vara positiv fast på ett naturligt sätt. Texter kan precis som bilder få oss positivt inställda till produkter eller tjänster om de känns attraktiva och glada. Det är alltså viktigare att fokusera på vad produkten löser hellre än vad problemet är om det bara finns 100 ord att författa texten med.