Hur sökmotoroptimerar man titlar på hemsidan?

Sökmotoroptimera titlar

In Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

Hur gör man det?

Att sökmotoroptimera titlarna på sajten innebär att ge din sida en sidtitel där nyckelordet är inkluderat. Nämn ditt nyckelord på ett naturligt sätt i titeln, det räcker!

Hur sökmotoroptimerar man titlar på hemsidan?
Hur sökmotoroptimerar man titlar på hemsidan?

En sidtitels längd rekommenderas till 68 tecken. Detta beroende på att Google bara har ett visst utrymme som kan fyllas. Skriver du för många tecken kommer texten att brytas, vilket inte är så snyggt.

De flesta är överens om att titlarna i kombination med den första rubriken är det viktigaste när man sökmotoroptimerar en hemsida. Detta är nog det svåraste jobbet, att skriva en titel som är lockande att klicka på och som är rättvisande för innehållet på sidan.

Gör din titel klickvänlig

Titeln är viktig inte bara för Googles rankning av sidan utan också för att folk ska vilja klicka på just din länk. En sidas titel är ju det som visas i Google sökresultat. Ju mer relevant din titel känns för den som söker desto mer besökare får du ju förstås till din sida.

Det sägs även vara bra att ha med en uppmaning i sidtiteln för att få fler besökare. Hur det förhåller sig med just det är jag lite osäker på.

Var tydlig när du skriver titeln

Låt oss anta att du har ett bageri. Då bör det redan i Googles träfflista framgå att du säljer bröd. Du vill inte ha besökare som letar recept, köksutrustning eller för den delen brödköpare i en annan stad. Kommer de in på din hemsida är risken stor att de hoppar tillbaka snabbt till Google igen. Det blir då en sk. bounce, eller studs. Det vill du inte ha.

Se till att titlarna är unika

Se till att dina sidtitlar är unika för varje sida på sajten. Har du flera sidor som handlar om samma sak konkurrerar de med varandra, vilket inte är bra eftersom kraften då fördelas på två sidor.