EN VANLIG SÖKMOTOR SÅ SOM GOOGLE HAR TVÅ FUNKTIONER
- Att samla in information om olika hemsidor (spindla) och klassificera dem
- Att presentera den insamlade informationen
Spindeln letar sig runt på nätet och följer länkar den hittar. Den samlar information från de sidor den besöker. Den här informationen lägger sökmotorn till i sitt index.
I fallet med Google är det mycket stora mängder information som samlas in. När du gör en sökning försöker Google presentera det bästa resultatet för dig utifrån det du sökte på och vad Google tror du vill ha. Söker du t.ex. på bageri så kommer Google presentera ett antal lokala bagerier för dig. Vilka det blir beror på vart du befinner dig, dina tidigare sökningar mm.
Jag har läst någonstans att i Sverige är det 94% som använder sig av Google för att göra sina sökningar. Även om siffran kanske inte stämmer exakt så innebär att du gör klokt i att försöka sökmotoroptimera din hemsida just för Google.
Om du sökmotoroptimerar din hemsida når du fler läsare. Väljer du att sökmotoroptimera för just Google finns det större chans att du når fler potentiella kunder. Du kan då göra fler affärer och tjäna mer pengar. Bra va?