HJÄLP MED GOOGLE ANALYTICS

google analytics besökare per dag

För att göra detta behöver du ett Google Analytics konto och lägga till koden på din hemsida.

ANALYTICS VAD KAN DU MÄTA FÖR NÅGOT?

Till att börja med vill du kanske välja ett nytt tidsintervall i Google Analytics. Det kan du justera uppe i höger hörn.

NÅGRA MÄTPUNKTER SOM KAN VARA INTRESSANTA ATT HÅLLA KOLL PÅ I GOOGLE ANALYTICS

Här kan du se en graf över antalet besökare på min hemsida under månaden.

GENOMSNITTLIG SESSIONSLÄNGD I GOOGLE ANALYTICS

Genomsnittlig sessionslängd hittar du på målgrupp översikt. Detta mätvärde är viktigt att hålla koll på eftersom det är en slags kvalitetsstämpel på din sida. Du vill att besökarna ska stanna länge på din hemsida och gilla det de läser.

AVVISNINGSFREKVENS  I GOOGLE ANALYTICS

Avvisningsfrekvens mäter hur många som hoppar direkt tillbaka till din hemsida. Detta är något du verkligen vill undvika. Studsar besökarna bort från din sida direkt behöver du ta dig en ordentlig fundering på varför. Hoppades de på att hitta något annat? Var dina tjänster för dyra? Såg din hemsida oseriös ut? Orsakerna kan vara många till att besökarna lämnar din sida direkt. Börja med att studera avvisningsfrekvensen på Målgrupp översikt. Sedan kan du undersöka sidorna mer i detalj under Beteende webbplatsinnehåll och alla sidor. Där kan du se avvisningsfrekvensen för enskilda sidor. Kanske har du någon sida med extra hög frekvens? Då kan det vara bra att förbättra just den sidan. Vad som är bra och dålig avvisningsfrekvens är olika för olika branscher.

För att minska avvisningsfrekvensen kan det också vara bra att se över dina metabeskrivningar. De små textsnuttarna som visas under din sidrubrik hos Google.

VARIFRÅN KOMMER DINA BESÖKARE?

I Google Analytics kan du även se varifrån dina besökare kommer. Detta hittar du under Förvärv – All trafik – Kanaler. Där kan du se om besökarna kommer via sökningar på en sökmotor, om de kommer direkt till din hemsida, via länkar på sidor eller från sociala media.Klicka runt själv i Google Analytics. Det finns hur mycket som helst att upptäcka. Du kan upptäcka saker du behöver förbättra på din hemsida, vilka av dina kampanjer som slår väl ut, könsfördelning på besökarna, vilket land de kommer ifrån och mycket mer.Vill du lära dig mer om hur du kan hamna högre upp hos Google och förbättra din hemsida för att få fler besökare?Behöver du hjälp med hemsida till företag? Tveka inte att höra av dig!