Hur gör man en webbshop

Vill du ha en webbshop?

In Alla inlägg, Hemsidor, Tips & trix by Annika Vallgren

Hur gör man en webbshop och vad ska man tänka på?

Hur gör man en webbshop
Smart att göra webbshopen i WordPress

Vill du sälja dina produkter i en webbshop, men vet inte riktigt hur man startar webbshoppen? Om du väljer en WordPresslösning så är det billigt och enkelt att driva webbshoppen.

Det finns stöd för olika betallösningar, olika produktkategorier och fraktalternativ. Jag hjälper dig gärna igång med webbshoppen och lägger in dina olika produkter. WordPress och moduler för webbshoppen är gratis, du betalar bara för mitt arbete. Dock är inte alla betalningsalternativ gratis, det kan tillkomma avgifter om du t.ex. väljer en betallösning med bankkort eller Paypal.

Att marknadsföra din webbutik

Marknadsföra en webbshop
Även en webbshop behöver marknadsföring

En fysisk butik behöver marknadsföras – Det är samma sak med en webbutik. Här hittar du några punkter du kan behöva tänka på.

Bra produkter – Finns det människor som är intresserade av att köpa dina produkter? Är dina produkter unika? Hur kan du få befintliga kunder att handla av dig igen? Hur får du nya kunder att vilja handla av dig? Om du inte har ett tillräckligt intressant sortiment så finns det ingen anledning att besöka din butik eller att handla av dig. Dina besökare kommer att jämföra dig med dina konkurrenter.

WEBBSHOPENS PRISER OCH UTBUD

Priser – Om du har bra priser så får du fler besökare som också handlar av dig.

Kundservice – Hur sköter du kunder som inte blir nöjda? Hur snabbt svarar du på frågor? Går det att få tag på dig?

Att ha bra priser i sin webbshop
Tänk på att ha bra priser i din webbshop

Hur ser ditt utbud ut? – Har du variationer på produkterna t.ex. storlek och färg? Ställ dig frågan varför kunderna skulle vilja handla hos dig istället för hos dina konkurrenter!

Antalet besökare i webbshoppen – För att du ska lyckas med din webbutik behöver du få in besökare till den. Får du inte in några besökare så är det inte lätt att lyckas med affärerna. Är besökarna väldigt få så blir det heller inga affärer. De flesta besökare brukar bara titta runt utan att köpa något alls. Du kan mäta antalet besökare i webbshoppen med ett Google Analyticskonto. Det är en gratis tjänst från Google.

SYNS WEBBSHOPEN PÅ GOOGLE?

Använd en dator du inte varit inloggad på tidigare. Logga inte in på ditt Google eller G-mailkonto. Sök efter dina produkter och se om du får träff på din hemsida. Hur hamnar din sida i jämförelse med dina konkurrenters? Finns du med på första sidan hos Google? Finns du inte där så behöver du sökmotoroptimera din hemsida.

MARKNADSFÖR DU DIN WEBBSHOP? 

Att marknadsföra en webbshop
Glöm inte att marknadsföra din webbshop

Förutom att finnas med i Googleträffarna kan du behöva göra någon form av marknadsföring av din webbutik för att kunderna skall hitta dit. Om du inte marknadsför dig så är det är det svårt att få kunder. All marknadsföring behöver dock inte kosta pengar. Du kan marknadsföra dig på din egen Facebooksida och be vänner att dela.

FÅR DU BESÖKARNA ATT KÄNNA SIG TRYGGA?

Får du besökarna i din webbshop att känna sig trygga
Får du besökarna i din webbshop att känna sig trygga?

Har om du har många besökare, bra varor/tjänster, bra priser, och kan bli hittad på Google men ändå inte får några kunder som handlar då behöver du fundera över huruvida din sida gör att besökarna känner sig otrygga på något sätt. De behöver kunna lita på att de inte blir lurade och de behöver få bra service. Du kanske kan vara tydligare hur du hanterar reklamationer eller beskriva leveransen bättre. Finns det kanske några kvalitetscertifieringar för ditt område? Kan du få andra kunder att ge dig betyg och omdömen på andra sajter?

Vad kostar en webbshop i WordPress?

Att göra en webbshop tar ganska lång tid. Det är många saker som du kanske inte tänker på som tillkommer:

  • Produkterna ska läggas in och de ska ha varsin produktbeskrivning och kanske flera bilder. Bilderna kan behöva justeras för att få samma storlek.
  • Du behöver ha någon slags betalning på hemsidan, det kan vara Paypal, Swish, faktura eller Klarna till exempel.
  • Du behöver också ha en sida med betalningsvillkor.

Jag hjälper dig gärna att bygga upp din webbshop! Kontakta mig redan idag för offert.