Hur lång text ska du ha på hemsidan

Hur lång text ska du ha på hemsidan?

In Alla inlägg, Hemsidor, Texter by Annika Vallgren

Hur lång text ska du ha på hemsidan?
Hur lång text ska du ha på hemsidan?

I samband med att en ny hemsida lanseras kommer alltid frågan upp ”Hur mycket text måste jag ha?”. Här svarar contentwriter Skribentus på hur han ser på den frågan. Svaret landar i att texten ska vara användarvänlig.

Orkar du inte läsa hela texten så är här en kort sammanfattning.

  • Ha alltid en guidande text som hjälper besökaren
  • Ha alltid produkt- eller tjänstebeskrivningar som förklarar vad som säljs
  • ”Håll i handen” hela processen (Tjänsteföretag)

Vill du ha lite mer ”kött på benen” så kommer här en längre utläggning

Din text är en guide!

All text på din hemsida har ett syfte att guida och ge information till besökaren så att rätt beslut kan tas. Så hur mycket text du behöver beror på vad du säljer.

  • Enkla produkter – kräver korta texter

Om du går in i en godisbutik för att köpa lösgodis – hur mycket information möter du då? I stort sett bara pris och namn på godisarna. Mer info än så behöver du inte heller för att avgöra vilka godisar du ska lägga i påsen innan du går och betalar.

Exakt samma sak gäller online. Säljer du servetter i olika färger så behöver inte kunden veta mer än pris och antal per förpackning. Enkelt att förstå – enkelt att handla.

  • Avancerade produkter – kräver längre texter

Om du istället går in hos en bilfirma så kommer snart en säljare att prata med dig om dina behov, din budget, funktioner och finansiering. Extremt få går in på en bilfirma och köper en bil utan att prata med en enda person (går det ens?).

Exakt samma sak gäller online. Säljer du produkter där besökaren behöver guidas i valet och få hjälp med olika val så bör det även finnas information som ger denna guidning. I likhet med hur en säljare ”håller köparen i handen genom hela processen” så bör det finnas text på hemsidan som gör det.

HUR LÅNG SKA TEXTEN VARA – NÅGRA EXEMPEL

1. HAR DU MÅNGA LIKNANDE PRODUKTER – HJÄLP BESÖKAREN ATT VÄLJA

Hur lång text ska man ha på hemsidan Hjälp kunden att välja
Hjälp besökaren att välja!

Jag driver själv en sida som jämför sekatörer och har där valt att lyfta fram tre produkter speciellt. Det är produkter som på olika sätt fått utmärkelser för dess kvalité. Vill besökaren köpa en annan av de mängder av sekatörer som finns på marknaden är det fullt möjligt. Men allt för ofta har E-handlare så många liknande produkter att kunden ”inte ser träden för all skog”.

Har du många lövblåsare, datormöss eller sladdar – hjälp kunden att välja rätt!

Hur lång ska texten vara? – Beror på vad du säljer. Men guida och hjälp besökaren på webbplatsen att välja rätt produkt till rätt behov. Är det enfärgade servetter kanske 10 ord räcker. Är det mobiler räcker knappast 10 ord.

2. ANVÄND ALLTID PRODUKTBESKRIVNINGAR

Räcker det inte med en produktbild? Konsumenten ser väll vad det är? Nej det räcker inte. Oavsett vad du säljer. Ha alltid en produktbeskrivning om du har E-handel. Ha alltid en tjänstebeskrivning om du har ett tjänsteföretag. Beskriv tydligt vad som erbjuds. Här finns absolut ingen anledning att slarva.

Hur lång ska texten vara? – En produktbeskrivning bör vara kort och sammanfattande. Max 2-3 meningar eftersom många ändå bara skummar igenom dessa. Finns sen möjligheten att ha en längre text i närheten som specificerar produkten mer är det en klar fördel.

3. ”HÅLL I HANDEN” HELA PROCESSEN (TJÄNSTEFÖRETAG)

Har du ett tjänsteföretag (bygger hemsidor, är målare, säljer IT-lösningar m.m.) finns en fördel att presentera processen för besökaren. På så vis kan konsumenten lättare få en överblick över hur processen kommer att gå till och vad man därmed kan förvänta sig.

Hur lång ska texten vara? Så kort som möjligt men utan att tappa tydligheten. Processen från kontakt till färdig levererad tjänst bör sammanfattas på maximalt ca fem punkter där varje punkt är maximalt 2 meningar lång. Gör det överskådligt för kunden att se flödet och känna sig trygg i det.

HUR LÅNG SKA EN TEXT VARA?

Denna text blev på 723 ord. Det är troligtvis alldeles för långt. Har du läst hela inlägget och därmed denna mening är du nog en av maximalt tio procent som kommit på sidan. De flesta har skummat igenom texten eftersom de tyckt den var för lång. Hur gjorde du? Hur tror du besökarna på din hemsida gör? Fråga dig varför – är det texten som är för kort, lång, tjock eller tunn?