Länkbygge i sociala media

Sociala media

In Alla inlägg, Sociala media, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

Att skaffa konton på sociala media så som Facebook, LinkedIn, Pinterest, Instagram och Twitter är enkelt!

Sedan gäller det bara att få användarna att engagera sig i ditt varumärke och ge företaget en personlighet. Hur mycket det betyder för Googles ranking av din sida finns det olika åsikter om.

Länkbygge i sociala media
Länkbygge i sociala media

Se till att du ställer in varje profil rätt. På de tre stora sociala medierna bör du ha en profil för ökad synlighet. Det är många saker du behöver fundera över:

  • På vilken kanal ska du publicera vad
  • Lämpar sig alla budskap för alla dina kanaler?
  • Vart har du din målgrupp och dina kunder?
  • Vilka sociala media är lämpliga för ett företag i din bransch?

Sociala media

En del av off-page seo är sociala media och den formen av länkbygge. Men nästan alla länkar från sociala media är nofollow vilket innebär att det inte har något värde. Men att bli omnämnd i sociala media är en rankingfaktor och kan stärka din SEO. Men jag tänker så här: även om det inte ger mig någon högre Pagerank när jag delar mitt inlägg i sociala media och länkar till hemsidan skapar det en medvetenhet hos presumtiva kunder om vad mitt företag gör och att jag finns. Så det kan ändå leda till affärer.

Min erfarenhet för mina hemsidor är att sociala media inte ger så mycket, med undantag för Pinterest, det har gett mig lite besökare till mina hemsidor.