Idag gästbloggar Skribentus (Johan Hummelgård) kring hur företagare kan arbeta med text på sin webbplats för att göra sig mer synlig hos Google.
Bygg dina texter från stammen och utåt
Det är förhållandevis många E-butiker (och andra företag) som främst lägger fokus på sina produktbeskrivningar. Det ska vara ”säljande och informerande text” som ska locka besökarna till att köpa produkten. Ur ett konverteringsperspektiv kan det vara bra att jobba med dessa texter. Men samtidigt säljs inte en enda vara så länge som E-butiken inte har besökare. Att tänka på sin synlighet på Google är därmed något som alla företag bör göra. Dessutom – det ena behöver inte utesluta det andra. Men att enbart fokusera på produkterna är lite som att putsa till löven på ett träd där stammen och grenarna inte är tillräckligt stabila.
Startsidan – Sidan med mest kraft
En faktor som väger mycket tungt inom SEO är webbplatsens inlänkar. Personligen tycker jag att SEO utan länkar är att som att bygga ett ”stabilt bord på tre ben”. Sen finns det ju olika vägar att gå för att få länkar. Oavsett väg så kommer de allra flesta länkar att peka mot startsidan på webbplatsen. Därmed kommer den sidan ha mest ”länkkraft” och därmed även påverkas mest uppåt på Google. Här finns alltså stor länkkraft att ta hand om och använda för ett effektivt resultat.
Att i detta fall skapa en webbplats full med fina bilder, utan text och med en SEO-titel på ”Företagsnamn.se” är att kasta pärlor för svinen. Har du länkkraft så ta hand om den med en trevlig, konsumentvänlig, konverterande och sökvänlig text. Jobba sen med en bra titel och webbplatsen kommer röra sig uppåt på de viktigaste sökorden.
Kategoritexterna
Kategoritexter saknas förhållandevis ofta hos E-butiker. Det kan exempelvis vara en E-handlare som säljer gräsklippare och som därmed har en kategori som är ”handgräsklippare”. Ofta presenteras produkterna med snygga bilder som man kan klicka på för att komma in på den specifika produkten, men kategoritexten lyser med sin frånvaro.
Samtidigt är det ju fler sökningar på Google på ”handgräsklippare” än de specifika produkterna ex ”Husqvarna xll 340” (eller vad de heter). Det är alltså bättre om företaget ligger etta på kategorin än produkten – ändå är det produkten man lägger mer fokus på.
Ett längre blogginlägg som jag skrivit om kategoritexter hittas här.
Produkttexterna
När det kommer till produkttexter finns mängder av åsikter hur dessa ska vara utformade. Jag har själv valt att inte ta på mig uppdrag att skriva dessa texter just eftersom åsikterna går så mycket isär. En kund vill ha de ”säljande” fullspäckade med starka adjektiv medan andra vill ha en mer informativ stel text. För Google spelar det ingen roll – så länge som den är unik. Men det är där som många gör fel.
Visst är det enkelt och snabbt att kopiera texten som leverantören har på sin hemsida. Men ranka kommer du inte göra på den texten. För det första gillar inte Google så kallat duplicate content och för det andra har minst 20 andra E-butiker exakt samma text – vem ska då ranka först? Med unik text kommer du synas bättre hos Google.
Genom att ta vara på länkkraft, ha unik text och gärna krydda hemsidan med matnyttig information till kunderna skapas ett mervärde – både mot Google och besökaren.