Hur sökmotoroptimerar man texter?

Sökmotoroptimera texter

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

Hur sökmotoroptimerar man texter?
Hur sökmotoroptimerar man texter?

Google har stora mängder data för att ta reda på vad den som söker faktiskt menar med en sökning. Google kan ”förstå” ett naturligt varierande språk. Du behöver inte längre upprepa samma nyckelord i hela texten utan kan använda ett varierat språk.

Textmängden, är något som många gör fel. De har alldeles för lite text.  Skriv gärna mycket text, visa läsaren att du kan din sak och är en auktoritet på området. Skriv bra text som många har nytta och glädje av. Då kommer många vilja länka till din sida. Det gör att du rankar högre. Detta ska du verkligen lägga krut på. Gör du inget mer med sajten så skriv mycket och bra text!

Content is king

Det finns förstås många saker du kan göra för att sökmotoroptimera texter. Men det viktigaste om du vill bli hittad på Google är att ha bra texter. Ett bra innehåll gör att många länkar till din sida, många stannar och läser länge på sidan. Det lägger Google märke till!

  • Uppdatera sidan så ofta kan
  • Skriv mycket text
  • Välj bra sökord
  • Sökmotoroptimera titlarna
  • Har hög kvalité på ditt material
  • Inte är fullstoppad med nyckelordet, utan att det flyter naturligt
  • Inkludera nyckelordet i det första stycket
  • Inkludera nyckelordet i den löpande genom texten
  • Använd gärna även synonymer när du skriver
  • Använd gärna olika formatering så som kursiv stil, eller fetstil Kursiv text på citat eller källor om det innehåller relevanta begrepp och fetstil på särskilda relevanta ord

Sökmotoroptimera texterna så att det blir en bra sida för besökarna

När man sökmotoroptimerar sin webbsida glömmer man ofta bort användaren. Det är användarens upplevelse av din sida som är viktigast. Även om du har jobbat med att sökmotoroptimera texterna på hemsidan måste de ändå vara behagliga för besökaren att läsa. Ditt innehåll ska vara intressant och det besökaren förväntar sig. Om användarna inte hittar vad de söker så kommer de ganska snabbt hoppa tillbaka till Google och prova någon annan träff där. Om detta händer många gånger kommer Google värdera din sida som mindre relevant för det sökordet. Därför vill du ge dina läsare den bästa upplevelsen av just din webbplats.

För att ge användaren en bra läsupplevelse finns det många saker man bör tänka på.

Tydlighet

Det bör vara tydligt för besökaren vad din sida handlar om, och vad du kan erbjuda dem. Men det bör också vara lika tydligt för Google. Om du på din första sida har en bild på makeup på din första sida är det kanske uppenbart för dina mänskliga besökare att sajten handlar om det. Men Google kan inte tolka bilderna. Google har ingen aning om vad din sajt handlar om, ifall du inte talar om det för Google. Det gör du genom att skriva text som innehåller ordet makeup, smink, ögonskugga, sminkborttagning osv.

Använd bara en version av varje sida

Låt varje sida handla om en sak. Undvik att skriva om samma sak på flera sidor. Har du flera som handlar om samma sak kommer de att konkurrera med varandra. Upptäcker du att så skulle vara fallet kan du skriva ihop texterna och göra en 301 ompekning. Du kan även använda canonical för att tala om vilken sida som du vill föra över länkkraften och ankartexten till.

Webbsidans URL bör innehålla sökordet. Om du har inkluderat sökordet i titeln så använd det. Undvik att klämma in onödiga extra ord och ta bort utfyllnadsord som “ska” eller “som”.

Skriv mycket text

Ös på med text, Google älskar text! Se till att texten funkar bra för dina läsare också. Ju mer text du har desto större möjlighet ger du sökmotorerna att klassificera din sida. Det rekommenderas att en sida bör innehålla minst 300 ord. (och gärna mer förstås!) Driver du en webbshop och ska skriva om en produkt blir det kanske något mindre text.

Precis som du fick lära dig i grundskolan så är det bra att använda synonymer också.

För att sökmotoroptimera texter så är det viktigt att tänka på att inte överdriva. Proppa inte din text full av nyckelordet, sk. keyword stuffing. Det kan vara skadligt för hemsidans ranking. Det har inte alltid varit på det sättet. Tidigare kunde man få sin hemsida att ranka högre om man tryckte in nyckelordet över allt i texten. Men det är inte så man sökmotoroptimerar texter längre!

Sno inte text

Din text måste vara unik (undvik duplicate content)

Det är viktigt att din text är unikt. Du kan inte kopiera det från någon annan sajt. Det får bara finnas en sida med en specifik text. Kopierat innehåll gör att sidan rankar lägre hos Google. Dyker det upp flera sidor med samma innehåll kommer den ena filtreras bort. Den sida som hittades först antas vara originalet och övriga sidor kopior.

Det samma gäller faktiskt för din egen sajt eller sajter. Du kan heller inte använda samma material på flera av sidorna på din sajt, utan varje sida måste ha ett nytt och unikt innehåll. Även om båda sidorna eller sajterna är dina är det inte bra att ha duplicerat innehåll. Auktoriteten fördelas då på båda sajterna.

Den här funktionen gör också att ingen kan kopiera ditt innehåll rakt av. Om Google hittade din sida först kommer ingen annan ha glädje av att kopiera ditt material.