Hemsida till Roslagens Hundtrim
Roslagens Hundtrim har fått en ny hemsida. Det är ett litet hundtrim som ligger i Björknäs, utanför Norrtälje. Det här jobbet var inte speciellt svårt eller så. Jeanette hade en fin logotyp som jag blev väldigt förtjust i. Men i och med att loggan hade rejäla färgklickar ville jag inte lägga så mycket färg på hemsidan i övrigt, utan valde en vit mall.
Ett litet problem var det faktiskt med loggan. Den är ju inte helt centrerad eftersom den har en hund i kanten. Det gör att man upplever loggan som sned. Så jag fick göra en stor rektangel där jag placerade in loggan och la den så att texten låg centrerat. Så nu ser loggan ut att ligga i mitten.
Bilderna till hemsidan
Jeanette på Roslagens Hundtrim lägger ut bilder på hundar som hon trimmat både på Facebook och på Instagram. Så det fanns väldigt många fina bilder som vi kunde lägga in i galleriet. Precis som hos frisören finns det före och efterbilder på hundarna.
Till första sidan var jag dock tvungen att ta en bild från en bildbank. De bilder som Jeanette hade var inte i det avlånga formatet som behövs för första sidan. Den kommer hon att byta ut så småningom. Jag valde den här bilden eftersom den har hudar i olika storlekar och av olika raser och för att bilden var väldigt trevlig helt enkelt.
Hon har väldigt mycket bokningar och då kan det upplevas som besvärligt och tidsödande att sätta sig med hemsidan för att ladda upp bilder. Men det är ju ändå bra för verksamheten att det händer nya saker på hemsidan hela tiden. Även om man inte riktigt hinner med att uppdatera hemsidan så ofta så kan man få det att hända nya saker där ofta genom att lägga in sitt Instagramflöde på sidan. Jeanette på Roslagens Hundtrim jobbar väldigt mycket med Instagram och lägger upp bilder på nyklippta hundar. Så nu läses de bilderna in, automatiskt, även på hemsidan utan att hon behöver lägga ner något extra arbete.
Hennes före- och efter-bilder är mycket uppskattade av kunderna och jag tycker det är trevligt att använda dem på hemsidan eftersom den då blir mycket mer personlig liksom. Jag har även använt mig av Jeanettes egna bilder på sidan med priser, men där har jag beskurit dem för att få samma storlek på dem.
Texterna till Roslagens Hundtrim
Texterna på hemsidan tycker jag är bra på det sättet att de svarar på vanliga frågor om priser, vad som ingår i de olika alternativen osv. Det finns pedagogiska förklaringar som berättar varför resultatet av klippningen kan variera från hund till hund. Istället för att hon gång på gång ska svara på samma frågor så finns svaren att läsa på hemsidan och kunderna kan ta reda på svaren själva.
Trovärdighet och pålitlighet
På sidan Om mig berättar Jeanette om sig själv och hur länge hon jobbat i branschen. Man får lära känna henne lite där. Den här sidan gör att hemsidan blir väldigt personlig. Man ser en bild på henne tillsammans med en hund. När man läser om henne gillar man henne och sidan inger förtroende och hon känns pålitlig, något som är viktigt som företagare.
För hundfrisörer finns det även en yrkescertifiering från Sveriges Hundfrisörer. Deras logga har vi lagt i sidfoten. När du gör din hemsida fundera över om det finns någon sådan yrkescertifiering för din bransch! Eller kanske loggan för kreditvärdighet från UC kan vara det du behöver?
Adressuppgifter till Roslagens Hundtrim
Det är inte jätteenkelt att hitta till Roslagens Hundtrim, så därför har jag lagt in en google maps karta på hemsidan där man enkelt kan hitta. Det är något som kommer att underlätta för nya kunder.
Idag är det också viktigt att ha adressuppgifter och telefonnummer med på sin hemsida för att visa att man är pålitlig. När man söker efter en produkt eller tjänst men upptäcker att företaget saknar kontaktuppgifter så blir de flesta av oss lite tveksamma att göra affärer med dem. De känns helt enkelt inte lika pålitliga. Så hos Roslagens Hundtrim har jag lagt adressuppgifterna både i sidfoten och på sidan kontakt. Det är lätt att komma i kontakt med dem, vilket är bra för affärerna.
Boka trimning av hunden
När jag skulle göra den här hemsidan ville jag gärna förenkla arbetet för dem. Hur smidigt vore det inte om de fanns en bokningsfunktion, så att kunderna kunde boka in sig själva, utan att behöva ringa för att boka tid? Men där hade jag fel visade det sig.
Olika hundar tar olika lång tid att trimma och det går inte att avgöra tidsåtgång innan. Vissa hundar är svåra att hantera andra har tjockare päls och tar därför längre tid att trimma. Därför är den manuella bokningen av hundtrim och klippning kvar.
Vill du också ha hjälp med hemsidan?
Vill du också ha en hemsida, så hjälper jag dig gärna. Kontakta mig så pratar vi om hur du har tänkt dig just din hemsida!