
Hemsida till kosttillskott – Omega 3 med hjärta och hjärna
En hemsida till kosttillskott ska inge både förtroende och inspiration – och i det här projektet fick jag chansen att skapa just det för en Omega 3-produkt.
När jag gjorde hemsidan om Omega 3 var det inte bara ett designuppdrag – det var ett projekt jag brann för. Omega 3 är ett kosttillskott jag verkligen tror på, både utifrån forskning och personlig övertygelse. Därför ville jag skapa en hemsida som inte bara informerar, utan också bygger förtroende och inspirerar till nyfikenhet.
Så byggde jag en hemsida till kosttillskott – fokus på Omega 3
Design som väcker förtroende
För att hemsidan om kosttillskottet skulle kännas tilltalande använde jag ett tema jag verkligen gillade och valde bilder med omsorg. Att bara visa en burk med kapslar kändes för platt – så jag letade efter bilder som förmedlar renhet, hälsa och naturliga råvaror. Eftersom produkten även innehöll olivolja, letade jag länge efter en bild som passade den smala, breda layouten.
Det var svårt att hitta rätt bild – många foton med olja innehåller för mycket oliver, vilket inte riktigt matchade känslan jag ville ha. Till slut använde jag Photoshop för att bredda bilden med hjälp av klonstämpeln och skapa en trästruktur som tonade ut i bakgrunden. Resultatet blev en harmonisk startsida som kändes både naturlig och professionell.
Bilder som lyfter budskapet
Eftersom Omega 3 också finns naturligt i fisk och skaldjur, blandade jag upp bildmaterialet med foton på just dessa livsmedel. Tanken var att skapa en visuell balans – mellan fakta, livsstil och näring. En hemsida till kosttillskott behöver inte vara teknisk och tråkig – tvärtom, det är ett tillfälle att väcka känslor och bygga relation till besökaren.
Textinnehåll med trovärdighet
Jag fokuserade på att förklara de hälsofördelar som är kopplade till Omega 3 – exempelvis bättre hjärthälsa, blodtryck och syn – utan att låta säljig. Istället ville jag skapa en balanserad ton där besökaren själv kan fatta informerade beslut. Även struktur och typografi anpassades för att vara lättläst och tydlig, både på dator och mobil.
Hemsidan finns inte kvar – men engagemanget består
Jag valde att lägga ner hemsidan efter en tid, eftersom jag insåg att jag hellre fokuserar på att hjälpa andra att bygga sina webbplatser än att sälja kosttillskott själv. Men arbetet med Omega 3-sidan blev ändå en viktig lärdom i hur man skapar en engagerande hemsida till ett kosttillskott – och det är kunskap jag gärna delar med mig av.
Vill du också ha en hemsida till kosttillskott eller hälsoprodukter?
Jag hjälper gärna dig som driver företag inom kost och hälsa att bygga en hemsida som speglar din produkt och värderingar. En sida som både informerar, inspirerar och konverterar.
Tips på fortsatt läsning
Vill du läsa mer om hälsofördelarna med Omega 3? Besök gärna Livsmedelsverkets information om Omega-3 för att ta del av den senaste forskningen och kostråden.