Formulär används till att skicka och hämta information. Ett vanligt exempel är kontaktformulär där du anger ditt ärende tillsammans med ditt namn och e-postadress. Men du kan även hitta på egna fält som dina besökare får fylla i. Ett tips här är att ha lagom många obligatoriska fält. När besökaren har klickat skicka så får du snabbt informationen därifrån till din e-post. Men det finns många sätt att använda formulär på t.ex. för undersökningar.
Kontaktformulär på hemsidan
Jag själv har valt att ha kontaktformulär på min hemsida till företaget för att jag tycker det är ett smidigt sätt för besökarna att komma i kontakt med mig. I ett kontaktformulär kan du inte bara lägga fält för att skriva in text. Du kan också ha kryssrutor, längre textfält, fält för e-post, fält för telefonnummer osv. Fördelen med att använda fördefinierade fält som t.ex. e-post framför att använda textfält är att det sker en kontroll av innehållet och användaren kan inte skriva in vad som helst i det fältet.
Obligatoriska fält i kontaktformuläret
När du utformar formuläret måste du göra en avvägning hur många av fälten som ska vara obligatioriska. Det blir lättare att fylla i formuläret ifall inga fält är obligatoriska, men då kanske du heller inte får den information du behöver av användaren. När jag har gjort kontaktformulären för min hemsida har jag tänkt att jag behöver ju en e-postadress i alla fall för att kunna återkoppla till en presumtiv kund. Sedan bestämde jag att jag nog även ville ha deras namn. Dessa fält är tillräckligt för att kunna återkoppla till kunden.
Problem med spam
Tyvärr har jag fått väldigt mycket spam genom kontaktformulären. Det kan vara väldigt tröttsamt att behöva tömma sin mailbox när det blir runt tjugo spammeddelanden varje dag. Det är också lätt att missa ifall något var ett riktigt mail och råka radera det också. Det finns lite olika sätt att lösa detta. Läs mer om hur du kan stoppa spam från att komma in från dina kontaktformulär.