View Post

Länkar ut från din sida

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

Utgående länkar, eller länkar från din webbplats till andra sidor, är en kritisk komponent inom SEO och användarupplevelse. Denna guide ger en djupgående förståelse av vikten och korrekt hantering av sådana länkar för att maximera deras nytta. Betydelsen av Utgående Länkar Utgående länkar bidrar till att bygga trovärdighet och auktoritet för din webbplats genom att länka till pålitliga och relevanta källor. De förbättrar också användarupplevelsen genom att ge ytterligare information …

View Post

Sitemap

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

Sitemap: Vad det är och varför det är viktigt för din hemsida En sitemap, eller sajtkarta, är en fil där du listar alla sidor på din hemsida. Det finns två huvudsakliga typer av sitemaps: en för besökare och en för sökmotorer. Här kommer vi att fokusera på XML-sitemaps, som är avgörande för SEO (sökmotoroptimering). Vad är en XML-sitemap? En XML-sitemap är en fil som innehåller en lista över alla sidor …

View Post

Sökmotoroptimera titlar

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

Att optimera titlar för sökmotorer är en nyckelstrategi för att öka din synlighet på nätet. Här är några grundläggande tips för att skriva effektiva SEO-titlar. Hur kan du sökmotoroptimera titlar för bättre ranking 1. Använd Nyckelord Tidigt Placera ditt viktigaste nyckelord i början av titeln för att säkerställa att sökmotorer och användare snabbt identifierar ämnet. Nyckelorden hjälper Google att förstå sidans innehåll och förbättrar därmed rankningen. 2. Håll Det Kort …

View Post

Metadescription

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

En meta description, eller metabeskrivning, är en kort sammanfattning av innehållet på en webbsida som visas i sökresultaten under sidans titel. Här är en detaljerad guide för att skapa effektiva meta descriptions som förbättrar din SEO och lockar till klick. Varför är Meta Descriptions Viktiga? Meta descriptions spelar en kritisk roll i SEO och användarupplevelse. De ger sökmotorer och användare en snabb överblick av sidans innehåll, vilket påverkar om någon …

View Post

On-page SEO

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

On-page SEO handlar om att optimera individuella sidor på din hemsida för att ranka högre i sökmotorer och få mer relevant trafik. Här är en detaljerad guide för att förstå och implementera on-page SEO. Vad är On-page SEO? On-page SEO involverar alla de åtgärder du kan ta direkt på din webbplats för att förbättra dess position i sökmotorernas resultat. Det inkluderar innehållsoptimering, förbättring av HTML-kod, och användarvänlighet. Nyckelordens roll i …

View Post

Page rank

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

Vad är Page Rank? PageRank är ett system utvecklat av Google (även om de efter läckan av deras dokument mars 2024 visade sig kallas siteAuthority, men principen är den samma) för att värdera webbsidor baserat på deras betydelse och trovärdighet. Det fungerar som en form av röstning där länkar till en sida fungerar som röster. Ju fler och bättre länkar en sida har, desto högre rankas den. Hur Fungerar Page …

View Post

Lura Google

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

LURA GOOGLE – BLACK HAT TECHNIQUE Går det att lura Google så man hamnar överst i träfflistan? Tänk om man kunde hitta på ett sätt att lura Google, så att din hemsida hamnar högst! Några idéer för att lura Google Skriva bakgrunden full av osynlig text. Text som innehåller ordet man vill ranka på. Proppa texten full av sökordet Kopiera och klistra in samma text flera gånger Stjäla texten från …

View Post

Hur fungerar en sökmotor?

In Alla inlägg, Sökmotoroptimering by Annika Vallgren

EN VANLIG SÖKMOTOR SÅ SOM GOOGLE HAR TVÅ FUNKTIONER Att samla in information om olika hemsidor (spindla) och klassificera dem Att presentera den insamlade informationen Spindeln letar sig runt på nätet och följer länkar den hittar. Den samlar information från de sidor den besöker. Den här informationen lägger sökmotorn till i sitt index. I fallet med Google är det mycket stora mängder information som samlas in. När du gör en sökning …

View Post

Hur sorterar man inlägg i WordPress?

In Alla inlägg, WordPress-tips by Annika Vallgren

Det händer att jag får frågan om hur man sorterar inläggen som man har på sin WordPress sida. Alla vill inte ha dem i datumordning med det nyaste överst. Så hur gör man då? Det finns flera sätt att lösa det på. Du kan förstås gå in i ditt tema och ändra. För att göra det behöver du först skapa ett barntema. Sedan gör du dina ändringar i bartnemat. Men …

View Post

Datum på inlägg i WordPress

In Alla inlägg, Tips & trix by Annika Vallgren

När du googlar händer det ibland att det står ett datum i Googles träfflista och i din blogg. Det är bra när inlägget är nytt. Men vad händer när inlägget blivit gammalt? Då ser det inte lika roligt ut eller hur? Det ser ut att vara gammal information även om det är ett ämne som alltid är aktuellt. Det vore bra om det gick att ta bort datumet eller hur? …